Aby mohl obchodník s elektřinou nebo zemním plynem prodávat energii domácnostem, musí k tomu mít licenci. Jen loni bylo podle Energetického regulačního úřadu zrušeno 43 licencí pro obchod s elektřinou a 25 licencí pro obchod s plynem. To vypadá jako velké číslo, ale některé firmy se obchodování s energiemi nevěnovaly, některé zase byly koupené jinými společnostmi a sloučily se.
Dodavatelé, kteří už skončili
Z dodavatelů, kteří plyn nebo elektřinu skutečně dodávali, zkrachovaly loni krátce za sebou v říjnu hned dvě společnosti. Jednou z nich byla Česká energie, kterou několik dnů na to následovala společnost ST Energy. Za úpadkem České energie byl podle informací, které proběhly tiskem, krach plánů sesterské společnosti na stavbu plynového zásobníku na Vysočině. Sestra České energie, společnost GSCeP, která měla zásobník stavět, byla totiž v konkurzu.
Posledním zkrachovalým dodavatelem na českém trhu se stala společnost Enwox Energy, která měla 474 zákazníků, jimž přestala 1. září letošního roku dodávat energii. Lidé si mohli vybrat nového dodavatele ve zkrácené lhůtě a přejít k němu v řádu několika dnů.
Pokud takovou možnost nevyužili, zajistil jim dodávky energií dodavatel poslední instance, který je dán územím, v němž domácnost energii odebírá. V elektroenergetice jsou dodavateli poslední instance společnosti ČEZ Prodej, E.ON Energie a Pražská energetika. V plynárenství jde o společnosti E.ON Energie, innogy a Pražskou plynárenskou. Zákazníci mohou od dodavatele poslední instance odebírat elektřinu nebo plyn až půl roku.
Po půl roce k novému dodavateli
Zahájení dodávky, výši ceny a ostatní podmínky je dodavatel poslední instance povinen neprodleně oznámit jak zákazníkům, tak i provozovateli distribuční soustavy. Jakmile si zákazník v půlroční lhůtě najde nového řádného dodavatele, proběhne standardní změna dodavatele, která trvá deset pracovních dní. Změna dodavatele je i v tomto případě zdarma. Zákazníci se navíc nemusejí obávat například pokuty za předčasnou výpověď smlouvy na dobu určitou u minulé společnosti apod.
Záchranné sítě v elektroenergetice tedy fungují a mechanismy jsou v této oblasti nakloněné na stranu spotřebitele, kterého chrání. Odběratelé by přesto měli být obezřetní. Po šesti měsících stanovených energetickým zákonem totiž dodavatel poslední instance přestane dodávky zajišťovat. Pokud by domácnost neměla podepsanou regulérní smlouvu s novou energetickou společností, mohla by se dopustit neoprávněného odběru.
Čtěte také, aneb jak na změnu dodavatele?
Na co si dát pozor při podpisu smlouvy
Co dělat, když chcete změnit dodavatele elektřiny a plynu
Jak se vyhnout krachu dodavatele?
Jako spotřebitel do vnitřní politiky a financí dodavatele nevidíte. Neznáte jeho investice nebo plány. Některé ze zkrachovalých dodavatelů položily nepřiměřené investice, jiní měli nastavené velmi nízké ceny elektřiny a zemního plynu nebo zvolili špatnou nákupní strategii na energetické burze.
Ačkoli mezi zkrachovalými dodavateli byly menší společnosti, neznamená to nutně, že takzvané „garážové firmy“, jak jim rádi přezdívají energetičtí giganti, jsou špatné. Důležité je soustředit se při výběru dodavatele na několik kritérií.
- Nejlevnější cenová nabídka nemusí být vždy nejvýhodnější.
- Zohledněte také obchodní podmínky a smlouvy.
- Zaměřte se na pověst dodavatele a zkuste si ověřit jeho finanční stabilitu.
- Ověřte si, zda se dodavatel přihlásil k Etickému kodexu obchodníka, který najdete na stránkách Energetického regulačního úřadu.
- Standardem by měla být bezplatná zákaznická linka (800…).
- Smlouva na dobu neurčitou vám dá volnost a možnost kdykoli odejít.
- Ověřte si možnosti ukončení smluvního vztahu, pokud podepisujete smlouvu se závazkem (na dobou určitou, například dva roky).