Provozovatelé stanic budou muset fotit poznávací značky, identifikační číslo vozidla, takzvaný VIN kód a stav tachometru. \"Tím že budeme to auto na testovací stolici fotit, budeme fotit jeho VIN kód a tachometr, jsme přesvědčeni, že takovýmto podvodům se předejde,\" uvedl Ťok. Nový systém má například zabránit nešvaru, kdy lidé objíždějí více emisních stanic v případě, že měření škodlivin nevyjde.
Emisní stanice budou od prosince lidem vydávat nové automaticky generované protokoly o měření, které se budou automaticky ukládat v evidenci. Měřicí technik tak podle Ťoka nebude mít žádnou možnost výsledky měření ovlivnit. Od listopadu má systém začít fungovat ve zkušebním provozu, od prosince bude spuštěn naostro.
Stanice, které se do evidence nepřihlásí, tak podle ministra nebudou moci vydávat nové protokoly. Staré protokoly ale Stanice technické kontroly (STK) přestanou od prosince uznávat. Nové povinnosti by podle ministerstva neměly délku emisní kontroly prodloužit o více než minutu. Úřad nicméně očekává, že se současný počet 1800 stanic nejspíš v důsledku změny sníží.
Na rozdíl od licencovaných STK si může emisní měřicí stanici otevřít kdokoliv, kdo splní technické podmínky. Zároveň neexistuje povinnost úřadům oznámit ukončení této činnosti. Řada emisních stanic tak už například nemusí vůbec tuto službu vykonávat. Od prosince zůstanou pouze ty, které opravdu chtějí v oboru dále podnikat, dodal Ťok.