Omezování noční dopravy v Evropě trvá od devadesátých let, souvisí to mimo jiné se zrychlováním spojů, řekl ČTK mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Sloučení nočních vlaků Silesia a Chopin do jednoho si podle něj vyžádala polská strana, podobně zkrácení Metropolu o úsek do Německa je důsledkem dohody maďarské a německé strany. Konkrétně Německo už dříve zrušilo všechny své noční vlaky, dodal Šťáhlavský.
Omezení čeká i noční spoje na Slovensko. Noční vlak EN 444 / 445 Bohemia mezi Prahou a Košicemi bude nově v provozu pouze v letní turistické sezóně, o vánočních svátcích, Velikonocích a podzimních prodloužených víkendech. Zároveň bude ukončen provoz přímých lůžkových vozů Cheb - Košice, nebo na slovenské straně přímé lůžkové vozy do Humenného, Banské Bystrice a Zvolena.
Celoročně bude vypravován pouze druhý spoj, EN 442 / 443 Slovakia z Prahy do Humenného a Košic. Omezení provozu reaguje na změny ve financování, kdy byl dosud jeden z obou nočních spojů objednáván v rámci závazku veřejné služby, a jeho provoz byl tudíž spolufinancován státem. Od nového řádu jsou oba spoje bez veřejného spolufinancování, dodal Šťáhlavský.
V denní dopravě pak od 10. prosince největší změnu představuje posílení spojů z Prahy do Mnichova. Místo čtyř spojů denně pojede mezi českou a bavorskou metropolí sedm párů vlaků. Kvůli postupující modernizaci trati se doba jízdy zkrátí o zhruba 20 minut na pět a tři čtvrtě hodiny. \"Aby byly naše spoje plně konkurenceschopné například s individuální automobilovou dopravou, je potřeba dále zkracovat cestovní časy na této trase alespoň na čtyři hodiny, jako je tomu například do Bratislavy, Vídně nebo Berlína,\" uvedl Michal Štěpán, který má v představenstvu ČD na starosti osobní dopravu.
Od poloviny příštího roku se rovněž zkrátí cestování do Berlína a Hamburku. Kvůli novým lokomotivám Vectron nebude nutné v Drážďanech přepřahat na německé lokomotivy. Cestovní čas mezi centrem Prahy a Berlína zkrátí přibližně o 20 minut na čtyři hodiny a osm minut.