\"ÚOHS obdržel v souvislosti s veřejnou zakázkou systém elektronického mýtného návrh od společnosti Kapsch Telematic Services spol. s r.o. Ve věci bylo zahájeno správní řízení, návrh směřuje proti zadávacím podmínkám,\" uvedl Švanda. Výběrové řízení na správu mýtného systému vypsalo ministerstvo dopravy v polovině července, do zakázky téměř za 30 miliard korun se přihlásili čtyři uchazeči.
Protikorupční fond vytýká podmínkám výběrového řízení, které vypracovalo ministerstvo dopravy, přílišnou přísnost při dokazování předchozích referencí, což omezuje počet uchazečů a může to nahrávat současnému správci systému. Kapsch si naproti tomu stěžoval na příliš velký rozsah informací, které ministerstvo sděluje jednotlivým uchazečům o systému, který firma vybudovala.
Mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold už dříve upozornil na to, že Kapsch od začátku napadá soutěž, která má mýto konečně otevřít konkurenci. Nový správce systému by takzvané výkonové mýto měl spravovat deset let po vypršení současného kontraktu s Kapschem po roce 2019. Kromě současného provozovatele se do soutěže přihlásili slovenský výběrčí SkyToll, maďarský National Toll Payment Services a německá firma T-Systems.
Kapsch prostřednictvím mikrovlnných mýtných bran v Česku vybírá mýtné od roku 2007. Za deset let se z mýtného získalo 77,5 miliardy korun, loni to bylo 9,89 miliardy. Náklady na provoz činí 1,5 miliardy korun ročně.
Jednotný celostátní mikrovlnný systém podobně jako v Česku funguje v pásu zemí od Itálie přes Rakousko, Polsko a Bělorusko. Naopak satelitní systém využívají Německo, Slovensko, Maďarsko a částečně Belgie, která jej kombinuje s mikrovlnou variantou. Nově pro výběr mýta zvolilo satelitní technologii i Bulharsko.