Sjízdnost silnic první třídy v Olomouckém kraji budou mít letos poprvé na starosti soukromníci. Konsorcium tří firem vyhrálo v tendru Ředitelství silnic a dálnic ČR. Krajští silničáři se díky tomu budou moci více soustředit na méně frekventované komunikace. \"Vzhledem k neúspěchu v tendru na údržbu silnic první třídy bude na 160 kilometrech silnic druhé a třetí třídy změněna technologie údržby z inertního na chemický posyp, takže se zlepší sjízdnost těchto komunikací,\" řekl ČTK vedoucí oddělení silničního hospodářství krajského úřadu František Pěruška.
Sypače soukromých firem budou letos v zimě potkávat také řidiči ve Zlínském a Karlovarském kraji. Na zasněžených cestách kvůli tomu mohou být k vidění auta se zvednutou radlicí. Bude to například tehdy, když krajští silničáři pojedou po státní silnici, kterou nemají na starosti.
Na pomoc firem sází i Moravskoslezský kraj, kde bude údržbu rychlostních komunikací a silnic prvních tříd provádět sdružení firem, které vybralo ministerstvo dopravy. Na rozmary počasí se ale na severu Moravy připravují i krajští silničáři. \"Sklady posypových materiálů jsou naplněny na plné kapacity. Rozmísťují se na vytipované úseky zásněžky a sněhové tyče,\" řekl ČTK náměstek Správy silnic Moravskoslezského kraje Milan Novák.
Proměnou leckde prošel vozový park silničářů. Například Správa a údržba silnic Jihomoravského kraje letos pořídila tucet nových sypačů, vybavených čidlem schopným měřit teplotu vzduchu i vozovky a data průběžně posílat na dispečink. Řidič sypače bude díky tomu vědět, co může od vozovky očekávat, a dispečerům pomůžou data s plánováním údržby.
On-line sběr informací si vyzkouší také silničáři na jihu Čech. Ti mají mají na zimu připraveno přes 34.000 tun soli a 55.576 tun inertního posypu, jako je drcené kamenivo a písek. První sypač v Jihočeském kraji už v letošní sezoně na silnice vyrazil, a to 30. října na Šumavu.
Zatímco posypového materiálu je dostatek, v některých případech chybí lidé. \"Všeobecně je nedostatek řidičů a s tímto problémem se potýkáme i my\", postěžovala si náměstkyně Správy a údržby silnic Ústeckého kraje Lenka Holovská. A podobný problém řeší i v sousedním Karlovarském kraji, kde zaměstnance silničářům přetahují soukromí dopravci, případně řidiči odcházejí za prací do Německa.
Kromě krajů se na příchod zimy chystají také města a obce. Například Kladno pro letošní sezonu zdokonaluje plán zimní údržby, který by měl být podrobnější. V předešlých letech totiž byla údržba komunikací ve městě pomalá a nekvalitní. Další středočeská města, například Příbram, investovala do nové techniky.
Pražští silničáři budou letos v zimě ošetřovat dvojnásobnou plochu chodníků. Kolik bude rozšířená zimní údržba stát, zatím není jasné. Zvýšené náklady uhradí město.