70 % dopravních nehod má jednu z následujících příčin: Nedodržení bezpečné vzdálenosti, nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky (nedobrzdění z důvodu námrazy, deště, sněhu) nebo technickému stavu vozovky (vyjeté koleje) a nezvládnutí řízení vozidla. Z těchto důvodů je nezbytné se v autě poutat. „Pás by měl být upevněn přes rameno a hruď, ale rozhodně ne přes krk, protože při prudkém zabrzdění z rychlosti 50 km/h se hmotnost lidského těla zvýší až 60x,“ upozorňuje Tomáš Kadeřábek, Account Team Leader společnosti ARVAL CZ. Právě proto existují dětské autosedačky. Standardní bezpečnostní pás totiž vede dítěti přes krk, a to se může při nárazu uškrtit. „Za nepřipoutání může řidič kromě pokuty až 2000 Kč na místě obdržet 3 trestné body. Za nepoužití dětské autosedačky je pokuta stejná, ale trestné body mohou být uděleny 4,“ dodává Tomáš Kadeřábek.
Autosedačka pro děti do 36 kg a 150 cm
Mnoho řidičů žije stále v mylném domnění, že pro použití dětské autosedačky platí věkový limit 12 let. Jediným pravidlem, které dovoluje dítěti sedět bez dětské autosedačky, je váha minimálně 36 kg a výška od 150 cm. Nutno však podotknout, že stačí, aby dítě splňovalo pouze jednu z těchto podmínek.
Jak je to se sezením na přední sedačce?
Aby dítě cestovalo na přední sedačce, nemusí splňovat žádný věkový limit. Věkové omezení dětí na přední sedačce neplatí již od roku 2006. Do té doby směly vepředu sedět děti až od 12 let. Přesto se tento limit stále drží v podvědomí lidí. Dítě lze přepravovat i na předním sedadle spolujezdce v kterémkoliv věku. Vždy je však nutno dodržet několik pravidel. Kojenec umístěný v dětské vaničce může být na předním sedadle pouze v případě, že je vypnutý airbag a dítě je otočeno zády ke směru jízdy. Proto si vždy ověřte, zda vypnutí airbagu váš vůz dovoluje. Větší děti, které sedí čelem ke směru jízdy, mají airbag zapnutý. Pokud sedí v autosedačce, doporučuje sedadlo odsunout víc dozadu.
Zdroj: Shutterstock
Máte i další výbavu do auta v pořádku?
Pozor na chyby
Lidé mohou mít mnohdy pocit, že se lze vyhnout použití autosedačky tím, že se drží dítě v náručí nebo se s dítětem připoutají jedním pásem. Před těmito omyly varuje BESIP. V případě společného připoutání jedním pásem dítě při nárazu rozdrtíte svojí tíhou. Udržet ho v náručí nemáte šanci. „Je to stejné jako se všemi volně položenými věcmi ve vozidle. Proto nenechávejte ve vnitřním prostoru vozidla nic volně ležet,“ varuje Tomáš Kadeřábek s tím, že při nárazu se cokoliv nepřipevněného stává smrtelným projektilem.
Přehled jednotlivých tříd autosedaček podle váhy
Jednotlivé autosedačky se dělí do celkem pěti tříd podle váhy dítěte. To je nejdůležitější ukazatel. Doporučuje se však vybírat vždy v přítomnosti dítěte, abyste mohli vyzkoušet, zda sedačka dítěti pasuje a zda se v ní cítí příjemně. Vámi vybraná sedačka by měla mít vždy schválený typ homologace, což zajistí ideální i bezpečnou polohu a uchycení.
Třída 0 pro děti od narození do 10 kg
Třída 0+ pro děti do 13 kg
Třída 1 pro děti od 9 do 18 kg
Třída 2 pro děti od 15 do 25 kg
Třída 3 pro děti od 22 do 36 kg
|
Mnohé dětské autosedačky jsou schváleny a použitelné pro více tříd, tj. pro větší rozsah hmotnosti dítěte. Někdy je třeba sedačku upravit, např. odmontovat opěradla. Autosedačky tříd I. Až III: jsou většinou přizpůsobitelné rostoucímu dítěti. Jejich nastavení umožňuje sedačku průběžně přizpůsobovat různé velikosti dítěte. Třídy 0 a 0+ musí být vždy orientovány zády ke směru jízdy. Pokud by se vám podařilo sedačku připevnit opačně čelem ke směru jízdy, rozhodně to není správně, protože takto omezíte správnou bezpečnostní funkci.
O společnosti Arval CZ
ARVAL CZ je součástí mezinárodní skupiny ARVAL, která působí ve 28 zemích (v dalších 17 prostřednictvím partnerů) a spravuje více než 1 000 000 vozidel. Je 100% dceřinou společností přední světové bankovní skupiny BNP Paribas. ARVAL CZ působí v oblasti financování a managementu vozových parků na českém trhu od roku 2003. S více než 18 500 vozidly ve financovaném fleetu patří mezi lídry v oboru.