\"Nejprve bylo třeba reklamní zařízení zmapovat, poté ke každému z nich musíme vyhledat historicky vydané povolení a ověřit, že se týkalo ochranného pásma, kde je zákonem od září reklama zakázaná,\" uvedl Neřold. Pokud majitelé na výzvu nereagují, předává ministerstvo informace o vydaných výzvách správci dálnic, Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které má povinnost do dvou týdnů poutače zakrýt a odstranit.
Úřad majitele vyzývá k odstranění reklam od poloviny září kvůli novele zákona, která zakazuje umístění billboardů v ochranném pásmu kolem dálnic a silnic I. třídy. Silničáři začali s odstraňováním poutačů začátkem října. Podle mluvčího ŘSD Jana Rýdla byly odstraněny vytipované poutače na dálnicích D1 a D11. Kromě klasických reklamních nosičů stojících vedle komunikace už začali silničáři i s vyklízením reklamních ploch visících na mostech nad komunikacemi.
Postup ŘSD při odstraňování poutačů bude zřejmě komplikovat nástup zimního počasí. Prioritou je totiž podle Rýdla zvládnutí zimní údržby silnic. Na odstraňování poutačů tak zaměstnanci ŘSD vyjíždějí pouze v situaci, kdy není potřeba pracovat na udržení sjízdnosti silnic, což je práce, která má prioritu. Kvůli nedostatku vlastních kapacit tak ŘSD už dříve vyhlásilo výběrová řízení na soukromou firmu, která by reklamy odstraňovala. Zatím se ale žádný z tendrů nepodařilo dokončit.
Výsledky zatím podle ministerstva dopravy nepřineslo ani prohlášení majitelů poutačů, kteří před dvěma týdny prostřednictvím Svazu provozovatelů venkovní reklamy oznámili, že chtějí na odstraňování poutačů s úřady spolupracovat. \"Svaz jsme vyzvali, aby nám předložil návrh harmonogramu prací, který budeme moci kontrolovat,\" uvedl Neřold. Posun by v tom mohlo přinést dnešní odpolední setkání zástupců svazu a ministerstva dopravy.
Zatímco na dálnicích má povinnost odstraňovat nepovolené poutače ŘSD, na silnicích první třídy je to podle ministerstva dopravy věc krajů a jejich organizací. Nařízení o odstranění billboardů, motivované zvýšením bezpečnosti silničního provozu, se netýká zastavěných území, kde je ale reklamních ploch nejvíc. Celkem se odhaduje, že je v Česku na 25.000 reklamních poutačů.
Reklamní zařízení podle zákona o pozemních komunikacích může zobrazovat nejen klasickou reklamu, tedy sdělení s cílem dosažení zisku, ale může šířit i nekomerční informace, třeba kulturní, politické nebo vzdělávací.