Sladký cukr vládne všem,
čokoláda nám káže,
sladké všechny přivede,
do obezity sváže.
Ano, výrobci cukrovinek nás často přivedou na hříšné myšlenky a mnohdy i činy. Který koncern na tom minulý rok tržil nejvíce? A které značky těch největších výrobců si můžete koupit na našich pultech? A s čím se v dnešní době tyto společností musejí potýkat?
Poznámka: Pořadí je dle tržeb z cukrárenského průmyslu za rok 2016. Účetní uzávěrky za tento rok nejsou ještě k dispozici.
Mars
Americká společnost Mars je nejúspěšnějším výrobcem cukrovinek, co se tržeb týče. V roce 2016 utržila přibližně 440 miliard Kč. V 52 továrnách pro ni pracovalo celkem 34 000 zaměstnanců. Její výrobky jste zajisté již někdy okusili a běžně se s nimi potkáváte na pultech českých obchodů. Dle časopisu Forbes se společnost Mars řadí na 6. místo v žebříčku největších soukromých společností ve Spojených státech amerických s celkovými tržbami kolem 850 miliard Kč (zahrnuje i tržby z jiných odvětví, kde společnost Mars působí).
Přehled značek, které na českém trhu spadají pod koncern Mars
Zdroj: Webové stránky společnosti, výroční zprávy společnosti, vlastní zpracování
Mondeléz
Druhá největší společnost vyrábějící cukrovinky je opět z USA. Jedná se o společnost Mondeléz, která v minulém roce utržila přibližně 315 miliard Kč. Mondeléz měl blízko k celkovému prvenství, protože chtěl koupit dalšího giganta Hershey (celkovou šestku na světovém trhu cukrovinek), ale nakonec z obchodu sešlo.
Přehled značek na českém trhu, které spadají pod koncern Mondeléz
Zdroj: Webové stránky společnosti, výroční zprávy společnosti, vlastní zpracování
Ferrero
Ferrero je italská společnost, kterou proslavilo hlavně legendární Kinder vajíčko. V roce 2016 společnost evidovala tržby kolem 260 miliard Kč. V jejich 22 továrnách pracovalo přes 33 tisíc zaměstnanců a její výrobky jsou celosvětově proslulé. I když vlajková loď společnosti Ferrero - Kinder vajíčko se v USA nemůže prodávat kvůli zákonu o potravinách, které nesmějí obsahovat nejedlé části.
Přehled značek dostupných na českém trhu, které spadají pod koncern Ferrero
Zdroj: Webové stránky a výroční zprávy společnosti Ferrero
Čtěte také:
- Lídři na trhu čokolád v ČR
- Boj mezi Mondeléz a Nestlé o Kitkat
- Jaké jsou ceny čokolád u nás a sousedních zemích
- Liší se složení čokolád u nás, v Německu a v Polsku?
Meiji
Že vám tento název nic neříká? To nevadí, tato společnost na český trh dosud příliš nepronikla. Její výrobky si můžete většinou zakoupit jen ve specializovaných čokoládovnách. Jedná se totiž o jednu z největších japonských společností, která je známa především v Asii, ale proniká již na evropské a americké trhy. Tržby z roku 2016 dosáhly téměř 241 miliard Kč, což z ní činí světovou čtyřku v cukrárenském odvětví.
Nestlé
Švýcarská společnost Nestlé v ČR vlastní dvě továrny - továrnu ZORA Olomouc a SFINX Holešov, které ročně vyrobí cukrovinky za více než 6 miliard Kč, z čehož více než polovinu vyvezou do zahraničí. Tržby cukrovinkářského gigantu Nestlé se minulý rok pohybovaly kolem 223 miliard Kč. Celkově měla společnost Nestlé (včetně nepotravinářských odvětví) v tomto pololetí zisk téměř 114 miliard Kč a tržby se blížily jednomu bilionu korun.
Přehled značek působících na českém trhu, které spadají pod koncern Nestlé
Zdroj: Webové stránky společnosti, výroční zprávy společnosti, vlastní zpracování
O čokoládě, obezitě a orangutanech
Cukrárenský trh se musí vypořádávat s řadou problémů - zdražování vstupních surovin, které vede ke zmenšování objemu výrobků, či nahrazování surovin jejich levnějšími variantami (Nutella, Lentilky). Další velkou výzvou pro tyto společnosti je nahrazování cukru a vůbec snižování kalorických hodnot, protože západní státy trápí vlna obezity. Vyspělé státy se snaží legislativní formou omezit spotřebu cukrovinek u dětí a mnoho rodičů si začíná příjem cukrovinek u svých dětí hlídat.
Koncerny se také potýkají s nařčeními, že se podílejí na ničení pralesů v Asii, Jižní Americe a Africe kvůli palmovému oleji a kakaovým bobům. Symbolem ničení pralesů na Borneu a Sumatře se stal orangutan, kterého pěstování palmy olejné postihlo nejvíce, kvůli ničení jeho životního prostředí. Záběry na ubité orangutany zamávaly s PR společnosti Nestlé, která pravděpodobně odebírala palmový olej z nelegálních plantáží. Dále se zdravotní dopady palmového oleje snaží dementovat společnost Ferrero kvůli jeho velkému obsahu v Nutelle.
Nicméně i přes různé skandály se výrobky těchto společnosti těší velké oblibě. I nadále nás budou svádět k prohřešku proti životosprávě a hodné babičky je budou stále ve velkém kupovat nezbedným vnoučátkům.
Zdroj: Candy Industry, webové stránky a výroční zprávy společností Mars, Ferrero, Mondelez, Nestlé a Meiji