S vítězi v celkem sedmi výběrových řízeních dopravce uzavře rámcové smlouvy, na jejichž základě bude jednotlivá vozidla odebírat. Dráhy ale upozornily, že vozidla odeberou pouze tehdy, pokud se mu na ně podaří získat spolufinancování z evropských dotací, nebo se s objednateli dohodne na úhradě nákladů spojených s jejich nasazením.
\"V rámci sedmi veřejných zakázek budeme hledat výrobce 90 vozů a 31 elektrických jednotek pro dálkovou dopravu, 30 elektrických a osmi motorových jednotek pro regionální dopravu a pěti netrakčních push-pull souprav (souprav s řídícím vozem bez lokomotivy) pro regionální dopravu,\" uvedl člen představenstva ČD odpovědný za osobní dopravu Michal Štěpán.
Počet vozidel, které plánují ČD koupit, odpovídá požadavkům krajů a ministerstva dopravy na zajištění služeb v železniční dopravě. V roce 2019 Českým drahám vyprší většina dlouhodobých smluv, které mají s jednotlivými dopravci uzavřené. \"Pokud chceme uspět v konkurenčním boji, musíme se na plnění přání objednatelů včas připravit. Díky rámcovým smlouvám budeme mít již předem vybrané dodavatele, a když získáme smlouvy, můžeme rovnou zadat výrobu nových vozidel,\" uvedl Miroslav Kupec, který má ve vedení ČD na starosti správu majetku a servis železniční techniky.
České dráhy vypravují denně v průměru 7016 vlaků, které za rok ujedou více než 120 milionů kilometrů, denně to je kolem 340.000 km. Provozují přibližně 4300 vozidel. Dopravce za devět měsíců letošního roku přepravil 131 milionů pasažérů. Celá skupina Českých drah, kam rovněž patří například Výzkumný ústav železniční nebo poskytovatel datových služeb ČD Telematika, zaměstnávala na konci pololetí 23.460 lidí.