Letos proběhl již 4. ročník pravidelné studie Český košík roku. Do ní pak bylo zahrnuto 100 největších českých e-shopů na základě kombinace dat srovnávačů cen Heureka.cz, Zbozi.cz a také SimilarWeb.com. Celkem hodnotitelé provedli 960 uživatelských testů.
Jak je na tom bezpečnost českých e-shopů?
Bezpečnost nakupování v českých e-shopech roste. Certifikátem HTTPS je nyní zabezpečeno 92 procent hodnocených internetových obchodů. Loni to bylo jen 53 procent, v roce 2015 pak pouhých 16 procent. Co se pak týče data dodání, zobrazuje jej již 51 procent e-shopů. Nachází se pak přímo v detailu produktu nebo v prvním kroku nákupu. V roce 2016 tuto informaci zveřejňovalo pouze 31 procent on-line obchodníků.
Během posledních několika let se navíc nezlepšila jen bezpečnost, ale i přístupnost. Důkazem tohoto tvrzení pak je, že v roce 2017 má již 80 procent českých e-shopů plně funkční mobilní verzi. Jedná se o obrovský posun např. od roku 2014, kdy mobilní verzí disponovalo jen 25 procent z celkového počtu. Studie pak také navíc ještě hodnotila, který z obchodů má nejpohodlnější nákupní proces.
Co je certifikát HTTPS?
HTTPS je protokol šifrování, který dokáže chránit online komunikaci a přenos stránek v internetové síti. Jeho předchůdcem je pak klasické HTTP, u kterého ale k takové ochraně nedochází a váš kontakt s ostatními weby není nijak chráněn, kvůli čemuž může dojít k úniku informací a údajů, které jsou citlivé ke zneužití.
Zabezpečené připojení pomocí HTTPS je pak naprostou povinností pro všechny e-shopy anebo weby, do kterých je pro další úkony nutnost se registrovat nebo přihlašovat. Stěžejní je i pro systémy, které nakládají s citlivými údaji, jako jsou např. weby škol, úřadů a dále pak samozřejmě i bank, prostřednictvím kterých dochází k přenosu karetních transakcí anebo přijímání platebních karet.
TOP 10 internetových obchodů podle studie
- czc.cz
- lekarna.cz
- kasa.cz
- okay.cz
- spokojenypes.cz
- bonami.cz
- 4home.cz
- notino.cz
- alza.cz
- feedo.cz
Detailní hodnocení všech testovaných e-shopů jsou dostupná na ceskykosikroku.cz . "Věříme, že se stanou inspirací pro internetové obchody mimo TOP 100, aby i menší e-shopy mohly vylepšit nákupní procesy," uvedl za organizátory Lukáš Hurych.
Čtěte také:
Jak si ověřit věrohodnost e-shopu?
Kdy jsou vaše peníze na internetbanking v ohrožení?
Jak si můžu ověřit portál sám?
Existuje mnoho znaků, které nás mohou upozornit na falešný web. Mezi ně pak patří především podivně nízké ceny, amatérský design, nulové údaje o majiteli včetně absence kontaktu, nesrozumitelné (nebo okopírované) obchodní podmínky a nutnost platby předem na účet. Dále by také na pořádném internetovém obchodě samozřejmě neměly chybět informace o dopravě a případné reklamaci.
Bystřejší podvodníci pak na weby umisťují nejrůznější falešné certifikace. Zde je dobré vědět, že oficiální certifikační známky jsou:
- Certifikovaný obchod od Asociace pro elektronickou komerci (APEK)
- SAOP – spotřebitelský audit obchodních podmínek, uděluje Sdružení obrany spotřebitele.
Firmu si navíc můžete prověřit i v obchodním rejstříku anebo na Heurece. Udělené certifikační známky lze také prověřit. Na nic.cz si poté můžete zkontrolovat i platnost domény.
Kolik loni utratili Češi za dárky?
V roce 2015 Češi průměrně za vánoční dárky utratili zhruba do 5000 Kč. Vánoce 2016 pak byly podle portálu eshop-rychle.cz ještě štědřejší a hodnota dárků stoupla na 5500 Kč. Jen 10 % dotázaných pak bylo ochotno utratit za nadílku pro rodinu více než 10 000 Kč.
A jak budou vypadat letošní Vánoce? To se ještě neví, ale očekává se, že budou ještě bohatší. Co se pak týče nakupování na e-shopech v roce 2017, tak Češi během prvního pololetí letošního roku prozatím utratili 46,4 miliardy korun, meziročně o 13 procent víc. Podle nedávného odhadu Asociace pro elektronickou komerci letos tržby internetových obchodů kompletně dosáhnou zhruba na 115 miliard korun.
Zdroj: ČTK, mdk mha