Měli byste se bát, když nakupujete na českých e-shopech?

20.11.2017 | , Finance.cz
MAKRODATA A EU


perex-img Zdroj: Shutterstock

Vánoce se pomalu blíží a s nimi i (ne)příjemná povinnost, která spočívá v nakupování dárků. Plno Čechů k tomu pak využívá především e-shopy. Jsou ale dostatečně zabezpečené?

Letos proběhl již 4. ročník pravidelné studie Český košík roku. Do ní pak bylo zahrnuto 100 největších českých e-shopů na základě kombinace dat srovnávačů cen Heureka.cz, Zbozi.cz a také SimilarWeb.com. Celkem hodnotitelé provedli 960 uživatelských testů.

Jak je na tom bezpečnost českých e-shopů?

Bezpečnost nakupování v českých e-shopech roste. Certifikátem HTTPS je nyní zabezpečeno 92 procent hodnocených internetových obchodů. Loni to bylo jen 53 procent, v roce 2015 pak pouhých 16 procent. Co se pak týče data dodání, zobrazuje jej již 51 procent e-shopů. Nachází se pak přímo v detailu produktu nebo v prvním kroku nákupu. V roce 2016 tuto informaci zveřejňovalo pouze 31 procent on-line obchodníků.

Během posledních několika let se navíc nezlepšila jen bezpečnost, ale i přístupnost. Důkazem tohoto tvrzení pak je, že v roce 2017 má již 80 procent českých e-shopů plně funkční mobilní verzi. Jedná se o obrovský posun např. od roku 2014, kdy mobilní verzí disponovalo jen 25 procent z celkového počtu. Studie pak také navíc ještě hodnotila, který z obchodů má nejpohodlnější nákupní proces.

Co je certifikát HTTPS?

HTTPS je protokol šifrování, který dokáže chránit online komunikaci a přenos stránek v internetové síti. Jeho předchůdcem je pak klasické HTTP, u kterého ale k takové ochraně nedochází a váš kontakt s ostatními weby není nijak chráněn, kvůli čemuž může dojít k úniku informací a údajů, které jsou citlivé ke zneužití.

Zabezpečené připojení pomocí HTTPS je pak naprostou povinností pro všechny e-shopy anebo weby, do kterých je pro další úkony nutnost se registrovat nebo přihlašovat. Stěžejní je i pro systémy, které nakládají s citlivými údaji, jako jsou např. weby škol, úřadů a dále pak samozřejmě i bank, prostřednictvím kterých dochází k přenosu karetních transakcí anebo přijímání platebních karet.

TOP 10 internetových obchodů podle studie

  1. czc.cz
  2. lekarna.cz
  3. kasa.cz
  4. okay.cz
  5. spokojenypes.cz
  6. bonami.cz
  7. 4home.cz
  8. notino.cz
  9. alza.cz
  10. feedo.cz

Detailní hodnocení všech testovaných e-shopů jsou dostupná na ceskykosikroku.cz . "Věříme, že se stanou inspirací pro internetové obchody mimo TOP 100, aby i menší e-shopy mohly vylepšit nákupní procesy," uvedl za organizátory Lukáš Hurych.


Čtěte také:

Jak si ověřit věrohodnost e-shopu?

Kdy jsou vaše peníze na internetbanking v ohrožení?


Jak si můžu ověřit portál sám?

Existuje mnoho znaků, které nás mohou upozornit na falešný web. Mezi ně pak patří především podivně nízké ceny, amatérský design, nulové údaje o majiteli včetně absence kontaktu, nesrozumitelné (nebo okopírované) obchodní podmínky a nutnost platby předem na účet. Dále by také na pořádném internetovém obchodě samozřejmě neměly chybět informace o dopravě a případné reklamaci.

Bystřejší podvodníci pak na weby umisťují nejrůznější falešné certifikace. Zde je dobré vědět, že oficiální certifikační známky jsou:

  • Certifikovaný obchod od Asociace pro elektronickou komerci (APEK)
  • SAOP – spotřebitelský audit obchodních podmínek, uděluje Sdružení obrany spotřebitele.

Firmu si navíc můžete prověřit i v obchodním rejstříku anebo na Heurece. Udělené certifikační známky lze také prověřit. Na nic.cz si poté můžete zkontrolovat i platnost domény.

Kolik loni utratili Češi za dárky?

V roce 2015 Češi průměrně za vánoční dárky utratili zhruba do 5000 Kč. Vánoce 2016 pak byly podle portálu eshop-rychle.cz ještě štědřejší a hodnota dárků stoupla na 5500 Kč. Jen 10 % dotázaných pak bylo ochotno utratit za nadílku pro rodinu více než 10 000 Kč.

A jak budou vypadat letošní Vánoce? To se ještě neví, ale očekává se, že budou ještě bohatší. Co se pak týče nakupování na e-shopech v roce 2017, tak Češi během prvního pololetí letošního roku prozatím utratili 46,4 miliardy korun, meziročně o 13 procent víc. Podle nedávného odhadu Asociace pro elektronickou komerci letos tržby internetových obchodů kompletně dosáhnou zhruba na 115 miliard korun.

Zdroj: ČTK, mdk mha

Autor článku

Lucie Mečířová

Lucie Mečířová  

Redaktorka Finance.cz


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 5
Hlasováno: 4 krát

Články ze sekce: MAKRODATA A EU