Knížky nejsou zrovna levným zbožím, a když už si je člověk koupí, očekává, že budou v bezvadném stavu. Ale nejsou. Vadí vám překlad. Nebo jsou v publikaci tiskové chyby. Jenže dají se podobné vady vůbec reklamovat?
Není možné ji celou přečíst
Podle zákona je možné reklamovat každé spotřební zboží ve lhůtě 24 měsíců od jeho převzetí. A to se samozřejmě týká také knížek. Jistým způsobem jsou knihy ale přece jen trochu zvláštním produktem, proto je těžké určit, co vlastně závada je a co za vadu považovat nemůžeme.
Co říká zákon? Ten definuje vadné plnění jako situaci, kdy prodané zboží nemá vlastnosti, které si strana prodávající se stranou kupující ujednaly. Nebo které prodávající či výrobce přislíbil. Nebo které kupující mohl rozumně očekávat. Věc je tedy vadná v tom případě, nehodí-li se k účelu, pro který je určena. Jestliže se tedy knížka nedá použít celá ke čtení, je možné ji reklamovat.
Bez smlouvy
Když kupujme knížku, nesepisujeme na tento obchod zpravidla písemnou smlouvu a knihkupec s námi neujednává žádné konkrétní výjimky pro její použití, nebo nás neupozorňuje na jiné vlastnosti, nežli případně na její literární obsah.
Můžeme si samozřejmě také koupit knížku na internetu. Zde buď titul známe, nebo nám je přiblížen krátkou anotací – obsahem díla. Může tam být také popsán druh vazby, počet stran, rozměry – ty jsou pro dodavatele knížky závazné. Když si proto objednáte vázanou publikaci a přijde vám brožované vydání (paperback), směle můžete reklamovat, protože dodavatel nedodržel slibované podmínky koupě.
Učebnice plná chyb
Hlavně na počátku 90. let byl knižní trh zaplaven učebnicemi jazyků, které měly velmi rozdílnou úroveň – od kvalitních knížek po naprostý brak plný zkreslujících i nepravdivých informací. Dnes je situace snad lepší, ale nikdo vám nezaručí, že například levnější učebnice angličtiny nebude plná chyb a překlepů. A v tom případě je opět na místě reklamace. Z učebnice se máme učit a ne si ověřovat, zdali je obsah správný. V tu chvíli totiž takový titul k učení není vhodný, nesplňuje tedy opět svůj hlavní účel – reklamovat. A zcela automaticky reklamujte, jestliže se vazba rozpadá, desky jsou poškrábané a tisk vybledlý.
Nejen učebnice, ale i tiskové chyby
Obdobný postup můžeme použít při častém výskytu faktických nebo zavádějících chyb v odborných publikacích. Nemusí jít ale jen o odborné texty či učebnice. Pokud si koupíte knihu povídek, ve kterých je nasekána fůra tiskových chyb, nejspíš se nesoustředíte na příběh, ale na to, kde zas najdete chybu. Je to tedy nesplněné očekávání z literárního požitku.
Ale pozor – když se vám nebude líbit příběh, nebo jeho délka, nic se s tím dělat nedá, leda byste knihu darovali o dům dál. Jmenované atributy jsou totiž autorským záměrem, který prostě reklamovat nelze.
Čtěte také:
Jak reklamovat vyúčtování energií
Co můžete při reklamaci chtít?
Podle zákona můžete chtít bezplatnou opravu zboží. U reklamace knihy je to ale takřka nemožné. Výměna za nový bezvadný kus bude zase možná jen tehdy, jestliže půjde o jediný zkažený výtisk nebo pokud reklamujete mechanické poškození. No, a pokud vydavatelství pustilo do tisku text se špatnou korekturou, nebude zřejmě za co vámi zakoupený kus vyměnit, všechny budou špatné. Budete moci požadovat odstoupení od kupní smlouvy, tedy navrácení peněz, nebo alespoň slevu úměrnou nekvalitní publikaci.