Zetor letos prodá méně traktorů než loni, chystá ale novinky

13.11.2017 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Hannover 13. listopadu (zvláštní zpravodaj ČTK) - Brněnský Zetor tractors letos prodá méně traktorů než loni. Bude jich kolem 2900. Loni jich firma prodala 3144. Důvodem nižších prodejů je zejména situace v Polsku, řekl dnes ČTK Robert Todt, ředitel prodeje a marketingu Zetoru. Firma ale rozšiřuje počet modelů, kterých má namísto čtyř nově už šest. Ty nové v nižší výkonové řadě s názvy Hortus a Utilix dnes představila na veletrhu Agritechnika v Hannoveru.

S nižším odbytem se potýká většina výrobců traktorů. V posledních letech prodeje padaly, ale letos se už poklesy začínají zastavovat. Zetor chce rychle reagovat na poptávku po traktorech s nižšími výkony, které dosud v nabídce neměl. Proto se domluvil s jihokorejskou společností TYM, která je bude pro Zetor vyrábět.

Podle Todta je TYM etablovaná v daném segmentu trhu. \"Mají menší traktory až malotraktory, pak spoustu specializovaných strojů,\" uvedl Todt. Zetor podle něj reaguje na trend v celé Evropě a především v USA, kde prodeje traktorů v menších výkonových segmentech rostou.

\"Dynamika rozvoje je tak veliká, že kdybychom nové traktory vyvíjeli sami, dělali bychom to dva roky. Proto jsme zvolili formu kooperace,\" uvedl Todt. Čas podle něj ukáže, nakolik bude tato forma výhodná. \"Bude to otázka objemu a profitability,\" upozornil Todt. Nové traktory vyráběné v Jižní Koreji se vejdou do kontejneru. Ceny nových strojů se budou pohybovat pod dosud nejnižší výkonovou řadou Major, která stojí kolem 800.000 korun za kus.

Řada Utilix a Hortus bude uvedena na trh v prvním kvartále roku 2018. Pohybuje se ve výkonové řadě od 43 do 70 koní. Výrobní řada firmy tak vzroste ze čtyř modelů na šest. Nejvýkonnější Crystal, který čekají renovace, má výkon až 160 koní. Klíčem pro prodej nových modelů je podle Todta Evropa a Amerika. V příštím roce jich chce firma prodat kolem 500.

Zetor také rozšiřuje svůj záběr po světě a hledá nové obchodní partnery a dealery. Nyní je má v 54 zemích a do konce roku jich má být 57. V minulosti jich bylo ale 130. Cílem není začít rychle prodávat velké množství, ale na nových trzích se etablovat. Podle Todta někde Zetory jezdí i 30 let, v těchto zemích pak není nutné vysvětlovat zemědělcům, o jakou jde značku, a návrat tam bude jednodušší. \"Je to kobercový nálet. Jedeme zemi po zemi, prověřujeme možnosti v Africe, postsovětských zemích. Je to hodně spojené s určitými dotačními programy, zúčastňujeme se tendrů,\" uvedl Todt.

Právě nedostatek dotací vedl k letošním nižším prodejům, zejména v Polsku, kde má Zetor zhruba 15 procent trhu. Firma čekala, že se v Polsku letos celkově prodá 10.500 traktorů všech značek. Trh ale bude zhruba o tisícovku menší.

Zetor chce do budoucna nabídnout farmářům i traktor o výkonu nad 200 koní. Kdy to bude, to zatím Todt neřekl, podle něj je ale v segmentu velkých traktorů větší konkurence a je těžší se na něj dostat. Letos firma očekává tržby okolo 120 milionů eur, což je mírně přes tři miliardy korun. Nad touto hranicí se tržby společnosti pohybují pravidelně, mají však klesající tendenci. Zetor zaměstnává kolem 660 lidí v ČR, další zhruba stovku zaměstnanců má v zahraničí.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK