Antimonopolní úřad zkoumal období od poloviny roku 2012 do prvního čtvrtletí letošního roku. Zjistil, že existuje více relevantních trhů, které lze dále ještě dělit. \"Jsou sice oligopolní, tedy velmi málo konkurenční, ale riziko kolektivní dominance je pouze relativní. Poměrně významnou roli při sjednávání podmínek poskytování datových a hlasových služeb na maloobchodní úrovni hraje kupní a vyjednávací síla zákazníků. Je obrovský rozdíl mezi nabídkami pro jednotlivce a velké korporace či státní orgány. Fungování soutěže lze proto považovat za obecně lepší na trhu pro firemní zákazníky než pro zákazníky nefiremní,\" uvedl Rafaj.
Nehrozí podle něj ani riziko tacitní koluze, tedy taková forma kolektivní dominance, kdy operátoři neuzavírají formální či neformální dohodu o společném postupu, ale postupují společně shodně způsobem, který je nevýhodný pro jejich zákazníky.
Úřad tak v současné době a situaci nemá důvod k zahajování správního řízení ohledně porušení zákona o ochraně hospodářské soutěže. \"Nicméně by bylo možné zlepšit stav na trhu, který je výrazně nevýhodnější pro nefiremní zákazníky. Řešením je například zvýšení schopnosti efektivně replikovat nabídky síťových operátorů ze strany operátorů virtuálních, což však závisí na podmínkách velkoobchodního trhu. Trh poskytování služeb nefiremním zákazníkům zasluhuje hlubší zkoumání z hlediska možné regulace ex ante, ke které však Úřad není oprávněn,\" uvedl Rafaj. ÚOHS se přesto sektorem hodlá nadále podrobně zabývat. Svá zjištění aktivně konzultuje s Českým telekomunikačním úřadem.