Stanovisko České Lípy ČTK zjišťuje.
Českolipská radnice chce založit vlastní dopravní podnik se společností BusLine, která tam od roku 2008 zajišťuje městskou dopravu. Už za rok smlouva vyprší, a město tak muselo řešit, zda na zakázku vypsat veřejnou soutěž, nebo založit dopravní podnik.
Zastupitelé 27. září těsnou většinou dvou hlasů dali přednost společnému podniku, v němž bude mít město podíl 20 procent a BusLine 80 procent. Při rozhodování ale budou mít obě strany rovný poměr hlasů.
Další možnost - podnik ve stoprocentním vlastnictví města zastupitelé již dříve odmítli kvůli vysokým nákladům.
Založení společného podniku nabídla městu letos v lednu sama BusLine. Díky společnému podniku má dopravce možnost získat zakázku na zajištění dopravy ve městě bez veřejné soutěže. Malému podniku, jakým ten společný bude, může totiž podle místostarosty Juraje Ranince (ODS) město zakázku zadat přímo. Firmě BusLine, která patří k největším dopravním společnostem v zemi, by ji přímo zadat nikdy nemohlo. Podle Transparency International a Oživení ale nelze takto založený podnik považovat za malý.
\"Z účetní závěrky vyplývá, že průměrný počet zaměstnanců BusLine byl za rok 2016 celkem 1015. Pokud by společnost BusLine vlastnila ve společném dopravním podniku 80procentní podíl základního kapitálu, bylo by nutné přičíst k zaměstnancům společného dopravního podniku i 80 procent zaměstnanců BusLine - 812 zaměstnanců. Vzhledem k tomu, že definičním znakem malého a středního podniku je mimo jiné maximální počet 250 zaměstnanců, je zřejmé, že společný podnik by i kvůli účasti společnosti BusLine nemohl naplnit výjimku z nařízení,\" upozorňují Transparency International a Oživení.
Semilská společnost BusLine se ale od 1. října rozdělila na devět menších společností, jednou z nich je MAD Česká Lípa, a vytvořila holding.
\"K rozdělení nás vedlo několik důvodů. Jedním z nich je, že v rámci vyjednávání o mzdách řidičů přistoupil každý objednatel k jinému systému výpočtu mezd řidičů. Tím došlo k situaci, že každý objednatel měl jinou výši prostředků na mzdy řidičů a my jsme museli všechny řidiče odměňovat stejně, bez ohledu na výši příspěvků od objednatelů,\" řekl ČTK ředitel společnosti Radek Chobot. Reorganizace podle něj také umožní BusLinu pružněji reagovat na požadavky objednatelů.