Z e-shopu přivezli rozbité zboží?

24.11.2017 | , Finance.cz
MAKRODATA A EU


perex-img Zdroj: Shutterstock

Nakupování na internetu je parádní. Jedinou slabinou je dovoz zboží. Už se vám taky stalo, že byl balíček u sousedů, nebo že byla zásilka poškozená? A víte, co v takovém případě dělat?

Přepravní společnosti se kasají tím, že zboží dovezou rychleji než vítr a samozřejmě v pořádku. Pak dostanete SMS, ve které si vymezí úsek mezi desátou a čtrnáctou, po příjezdu domů zjistíte, že už tam byli v půl desáté, nechali zboží u souseda, a když balíček otevřete, zboží je "vejpůl", protože s ním v dodávce asi třískli o podlahu. Co teď?

Balíček je poškozen

Těšili jste se, až vám zásilka dojde, rozbalíte ji a zjistíte, že výrobek je rozbitý. Vůbec neváhejte a netrapte se. Pokud nejde o jedinečný originál, a ten byste si jistě nenechali posílat přepravní službou, jistě vám mohou poslat výrobek znovu a v celistvém stavu. Vy jej jen vyfoťte, nebo jinak zdokumentujte a pošlete zpátky prodejci, kde jste zboží objednali a zaplatili. Rozhodně je nereklamujte u přepravní služby, protože za stav zakoupeného zboží odpovídá prodávající až do okamžiku převzetí kupujícím. Proto je za poškození zboží způsobené přepravní službou zodpovědný prodejce. Zásilku tedy reklamujte v e-shopu, nebo od smlouvy do 14 dnů odstupte. O poškození balíčku byste ale měli informovat co nejdříve i přepravní společnost.

Reklamujte co nejdříve, nejlépe ihned

Podle odborníků bychom neměli s reklamací příliš váhat. Prodejce totiž bude jistě nárokovat škodu u přepravní společnosti a prodlením by mu mohla vzniknout škoda, které musí každý podle zákona předcházet. Mohlo by to pak dopadnout také tak, že by se prodejce začal „finančně „léčit“ na vás.

A nemusíte se bát, že jste při převzetí (respektive váš soused) balíčku podepsali prohlášení, že je bez závady, řidič papír drapl a byl pryč. Toto prohlášení totiž dokládá, že byl nepoškozen vnější obal. Předávající řidič přepravní společnosti snad nikdy nečeká na to, že balík otevřete, takže není možné zjistit, co je vevnitř balíku a v jakém je to stavu.


Čtěte také:


Reklamace, či odstoupení

Když je při přepravě zboží poškozeno, můžete buď zásilku reklamovat, nebo od smlouvy odstoupit. Při reklamaci ale nemůžete po prodejci požadovat okamžité vrácení peněz. To můžete, jen pokud by nebyla možná bezplatná oprava ani výměna za nový kus. Vyřízení reklamace taky může trvat až 30 dní.

Zboží zakoupené na webu můžete vrátit bez udání důvodu do 14 dnů od chvíle, co jste je převzali. V některých případech ale zboží vrátit nejde. Nemůžete vrátit zboží upravené na míru nebo hygienických potřeb, které je prodáváno v zataveném obalu, který byl rozbalen. Vrátit zpět nemůžete ani produkty podléhající rychlé zkáze, třeba potraviny či květiny. Toto zboží spojuje jediné, a to nemožnost dalšího prodeje. Nemůžete bohužel vrátit ani CD a DVD s hudbou, filmy nebo počítačovým software, jestliže jste již otevřeli obal. Důvodem je ochrana autorských práv.

Poškozené vrátit lze

Můžete si taky zboží nešťastnou náhodu poškodit sami. I tehdy je můžete vrátit, ale nedostane zpátky celou částku, ale jen poměrnou část ceny, v odstoupení od smlouvy vám ale prodejce bránit nemůže.

Najdou se i „šikulové“, kteří si z e-shopu zboží „půjčí“ třeba fotoaparát nebo kameru na dovolenou. Na ty ale zákon pamatuje. Říká se v něm, že spotřebitel odpovídá prodávajícímu za snížení hodnoty zboží, jestliže s ním nakládal nad míru nezbytnou k vyzkoušení jeho vlastností. Takže pokud se po návratu domů z dovolené vrátíte a napadne vás foťák nebo kameru vrátit, dostanete asi jen poměrnou část ceny.

Autor článku

Martin Ježek

Martin Ježek  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 4
Hlasováno: 5 krát

Články ze sekce: MAKRODATA A EU