Vývoj ukázkového letounu byl zakončen letovými a pozemními zkouškami, kromě motoru má i novou avioniku. \"Na základě velkého počtu existujících L-39, našeho aktivního přístupu k podpoře zákazníků a rozvíjení obchodních vztahů s nimi, jsme připravili nabídku, která jim umožní zvýšit provozní schopnosti letounů zabudováním nového motoru i avioniky,\" uvedl prezident Aera Vodochody Giuseppe Giordo.
Nový motor má kromě jiného vyšší akceleraci a nižší spotřebu. Ukázkový letoun může posloužit i jako mezistupeň před pořízením zcela nového letounu L-39NG. Nový motor a avioniku bude možné užít nejdříve ve starším stroji a později i případně ve stroji novém, což umožní investici do modernizace letky rozložit.
Nedávné zkoušky se týkaly měření tlakového pole uvnitř trupu letounu v místě vstupu vzduchu do motoru.
Stavbu prvních letounů nové generace L-39NG už Aero zahájilo v létě, dokončení prvního stroje je plánováno na konec roku 2019. Na ukázkovém letounu se mohou piloti předcvičit.
Projekt L-39NG je v závěrečné fázi certifikace, tedy absolvování zkušebních letů pod dohledem certifikačního úřadu, kterým je odbor vojenského letectví ministerstva obrany. Vydání certifikátu očekává Aero ještě letos, příští rok mají začít dodávky přestaveb letounů L-39C na modernizovanou verzi L-39CW.