Když si kupujeme nějaký produkt, nepředpokládáme, že by se měl za chvíli stát nefunkčním. Prodávající nám jej také prodal bez vad, a pokud nějakou vadu měl, má povinnost nám to říct. Jestliže jste ale věděli o vadách již při koupi, reklamovat jej nemůžete a stejné je to i v případě, že kvůli vadám byla cena zboží snížena.
Záruční doba 2 roky
U běžného spotřebního zboží odpovídá prodejce za vady po dobu 24 měsíců. Tato lhůta platí od chvíle, kdy si zboží koupíte a převezmete. Jiné je to u výrobků, které rychle podléhají zkáze, tedy u některých potravin, jakými jsou uzeniny, pečivo, lahůdky, ovoce nebo zelenina. U nich musí být vyznačena doba, do kdy se dají použít. U ostatních potravin kontrolujte dobu trvanlivosti, která na nich musí být uvedena. Pokud nějakou závadu u potravin objevíte, reklamujte je pokud možno ihned, i když je ještě před ukončením doby trvanlivosti.
Jak na reklamaci?
Jak si tedy u vyřízení reklamace počínat? Pokud má obchod své filiálky, není třeba chodit právě do té, kde jste zboží pořídili. Můžete se obrátit na prodejce v kterékoliv prodejně stejné značky. Oznamte vadu a popište ji. Pak navrhněte způsob vyřešení problému. Může to být třeba vrácení peněz, oprava nebo výměna za nový výrobek.
Pokud chcete vadný výrobek opravit, může to udělat i někdo třetí, třeba servis. Adresy těchto služeb by měly být uvedeny v přiložených tiskovinách u zboží. Poté, co se na způsobu reklamace dohodnete, prodejce vám musí vydat potvrzení o uplatnění reklamace. Pokud to neudělá, vyžadujte ho. Pokud vám ho i přesto nechce vydat, tak se obraťte na Českou obchodní inspekci.
Vadný produkt musíte prodejci nebo servisu předat za účelem posouzení i odstranění vady vždy, pokud se nedohodnete na jiném postupu. Může to být například návštěva servisního technika u vás doma. A pokud vám v souvislosti s reklamací vzniknou nějaké náklady, máte také právo na jejich uhrazení.
Tip: Jak reklamovat nemovitost?
Paragon – důkaz o koupi
Je to skoro samozřejmé, ale pro jistotu si zopakujme, že musíte v prodejně paragonem dokázat, že jste zboží, které reklamujete, skutečně zakoupili. Ale pokud jste účtenku vyhodili, ani tehdy není vše ztraceno. Svůj nákup můžete dokázat například výpisem z účtu při platbě kartou nebo převodem z účtu, potvrzeným záručním listem, staršími reklamačními protokoly (pokud byl produkt už dříve reklamován), originálním obalem nebo jedinečností zboží (které nikdo jiný ho neprodává). Úplně v krajním případě můžete povolat svědka, který byl koupi přítomen.
Čtěte také:
Jak reklamovat fakturu za elektřinu?
Pořadatel zájezdu a reklamace dovolené
30 dnů na vyřízení reklamace
Jak už bylo řečeno, zboží by se mělo reklamovat hned, jak se vada objeví. Časem totiž může dojít k rozšíření vady, a proto i k zamítnutí reklamace. Včasným oznámením si zajistíte bezproblémové vyřízení reklamace, protože zákon stanoví prodejci povinnost rozhodnout o reklamaci ihned, u složitých případů do tří pracovních dnů. Reklamace včetně odstranění vady pak musí být vyřízena do 30 kalendářních dnů. Reklamace je vyřízena tehdy, když vás o tom prodávající vyrozumí. Pokud skončí zákonná záruční lhůta a vy nic nevíte, považuje se to za podstatné porušení smlouvy, můžete od ní odstoupit a žádat peníze za produkt zpět.