Česká republika ve srovnání se zbytkem Evropy výrazně zaostává ve využívání alternativních pohonů ve firemních vozových parcích. Až na CNG jsou všechny tyto pohony zastoupeny v našich autoparcích mnohem méně než v jiných zemích. Ukazují to výsledky letošního průzkumu Corporate Vehicle Observatory (CVO), který si nechává každoročně zpracovat společnost Arval napříč velkými i malými evropskými firmami z různých výrobních odvětví. „Nejvýraznější rozdíl lze sledovat v elektromobilech, které jsou součástí 9 % evropských autoparků a o jejich nákupu přemýšlí 21 % oslovených manažerů. V Česku naproti tomu firemní fleety s elektromobilem netvoří z celku ani 1 %,“ uvádí Tomáš Kadeřábek, Account Team Leader ARVAL CZ. Podobně neslavně jsou na tom v Česku i plug-in hybridy a ani klasické hybridní automobily čeští manažeři téměř nevyužívají. Zcela opačná je však situace u vozidel na CNG. Podle průzkumu CVO jsou auta na stlačený zemní plyn u českých firem součástí 6 % autoparků a dalších 8 % zvažuje jejich pořízení. „V kategorii velkých společností má auta na CNG dokonce 16 % z nich a dalších 19 % o tomto palivu uvažuje,“ dodává Tomáš Kadeřábek s tím, že v ostatních sledovaných zemích výzkum zjistil přítomnost CNG pohonu jen ve 3 % autoparků a záměr si ho pořídit vyslovilo 7 % dotazovaných.
Podle Českého plynárenského svazu (ČPS) lze vysledovat, že povědomí o výhodách CNG ve firmách se zvyšuje, čímž roste i obliba těchto aut a jejich počet. Česká republika patří s vozovým parkem o počtu zhruba 19 tisíc CNG aut a s rostoucí sítí veřejných plnicích stanic, kterých je v současnosti již 165, k zemím, kde se dlouhodobě rozvíjí ekologická doprava. „ČPS sleduje průměrný meziroční růst spotřeby CNG v ČR dlouhodobě. V letech 2004 až 2016 se pohyboval okolo 30 %. Data, jež máme k dispozici, naznačují, že růst počtu CNG vozidel i plnicích stanic pokračuje neustále. I v roce 2017 tak můžeme očekávat další růst spotřeby CNG,“ uvedl Český plynárenský svaz. Zájem firem o využití CNG ve svých flotilách potvrzuje i Petr Hrubý, manažer CNG u společnosti E.ON. „U domácností je CNG zastoupeno v mnohem menší míře. Odběry firemních zákazníků totiž činí přibližně 85 procent našich prodejů,“ uvedl Petr Hrubý. Podle něj je však třeba si uvědomit, že sekundární trh s CNG vozy se tu stále ještě tvoří a lidé nekupují vždy nové vozy, jako je tomu u firem. „S nově vydanými CNG kartami lze v posledních měsících pozorovat, že se počet domácností mezi našimi zákazníky zvyšuje,“ dodává Petr Hrubý.
Úspora při využití CNG je zřejmá. Cena stlačeného zemního plynu se stabilně pohybuje někde mezi 24 a 25 Kč za kg, respektive mezi 17 a 18 Kč za m3. Pro porovnání nákladů je třeba použít cenu za metr krychlový, protože ten z energetického hlediska odpovídá litru benzínu, jehož průměrná cena se v současnosti opět přehoupla přes 30 Kč/l. Firmy přitom využívají ještě zajímavější úsporu. „Podnikatelům a firmám umožňujeme odběr CNG se slevou 2 Kč za kilogram bez závazků k minimálním odběrům. Cena za metr krychlový se tak blíží až k 15 korunám, díky čemuž lze s CNG vozidlem jezdit takřka za poloviční cenu ve srovnání s benzínovým vozem,“ upozorňuje Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon, a rovněž potvrzuje zvyšující se spotřebu CNG u firem. „Podnikatelé a firmy využívající námi poskytované CNG karty odebírají měsíčně již 10 000 kg CNG. To aktuálně představuje čtyřnásobný meziroční růst, přičemž odběry se nadále trvale zvyšují,“ dodává Damir Duraković.
- Zvažte: Vyplatí se jezdit autem na CNG
- Porovnejte: 5 výhod auta na CNG
O společnosti Arval CZ
ARVAL CZ je součástí mezinárodní skupiny ARVAL, která působí ve 28 zemích (v dalších 17 prostřednictvím partnerů) a spravuje více než 1 000 000 vozidel. Je 100% dceřinou společností přední světové bankovní skupiny BNP Paribas. ARVAL CZ působí v oblasti financování a managementu vozových parků na českém trhu od roku 2003. S více než 18 500 vozidly ve financovaném fleetu patří mezi lídry v oboru.
O Axigonu
AXIGON, a. s., je nákupní aliance sdružující 10 000 malých a středních firem. Její členové ročně tankují přes 20 mil. litrů pohonných hmot, díky čemuž mají trvalou slevu 1,20 Kč/l na tankování u Shellu, 0,50 Kč/l u EuroOilu (Čepro) a přístup k tzv. plošným cenám v těchto dvou sítích v rámci celé České republiky.
O společnosti E.ON
Energetická skupina E.ON v České republice patří do skupiny E.ON SE, která je největším soukromým poskytovatelem energetických služeb v Evropě a zásobuje elektřinou a plynem na 15 milionů zákazníků. Česká energetická skupina E.ON zásobuje prostřednictvím své více jak 65 000 km dlouhé distribuční sítě elektřinou 1,2 milionu zákazníků, zejména v jižních Čechách a na jižní Moravě. Její tržní podíl v tomto sektoru činí 20 %. V oblasti plynu disponuje více jak 4.000 km dlouhou sítí a její podíl na trhu s plynem v České republice činí téměř 11 %.
O Českém plynárenském svazu
Český plynárenský svaz (ČPS) je nezávislé sdružení firem a odborníků působících v plynárenství a souvisejících oborech. ČPS navázal v roce 1992 na bohatou činnost svých předchůdců, kteří v tehdejším Československu založili již v roce 1919 Československý plynárenský a vodárenský svaz a byli spoluzakladateli Mezinárodní plynárenské unie (IGU) v roce 1931. ČPS v současné době sdružuje téměř 102 odborných sdružení a firem působících v plynárenství a cca 234 individuálních členů – ve velké většině špičkových plynárenských odborníků.
O výzkumu Corporate Vehicle Observatory (CVO)
Výzkum Corporate Vehicle Observatory (CVO) neboli barometr vozových parků mapuje už od roku 2002 vývoj firemních automobilových flotil v Evropě a sleduje trendy v této důležité oblasti. Telefonické dotazování manažerů odpovědných v různých firmách za nákup vozidel a správu firemních autoparků se opakuje pravidelně každý rok a letos se uskutečnilo v 12 zemích Evropy a v Turecku. Celkem je při něm dotazováno téměř 4000 firem, které využívají alespoň jedno firemní vozidlo, v České republice se v letošním roce na přelomu ledna a února uskutečnilo 300 rozhovorů. Dotazované firmy se vybírají tak, aby pokryly celou škálu oborů od průmyslu a stavebnictví až ke službám a obchodu. Pro snadnější orientaci ve výsledcích jsou rozděleny do skupin podle počtu zaměstnanců (do 9 zaměstnanců, 10–99 zaměstnanců, 100–499 zaměstnanců, 500 a více zaměstnanců) a podle velikosti vozového parku (1–9 vozidel, 10–49 vozidel, 50 a více vozidel). Corporate Vehicle Observatory zpracovala pro společnost Arval agentura CSA.