Za tři měsíce zmizel od silnic a dálnic jen zlomek poutačů

30.11.2017 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 30. listopadu (ČTK) - Po třech měsících od zákazu billboardů v ochranném pásmu silnic a dálnic se zatím podařilo odstranit jen zlomek nepovolených reklamních poutačů. Ministerstvo dopravy na začátku měsíce uvedlo, že vydalo na pět desítek výzev k jejich odstranění, novější čísla ČTK neposkytlo. Podle informací ČTK ale od dálnic ve skutečnosti nebylo odstraněno ani těchto 50 poutačů. Podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) přitom novému zákonu odporuje umístění zhruba 3000 poutačů.

Nejednoznačná je i situace v regionech; jen některé kraje billboardy aktivně odstraňují. Jihočeský kraj tak například od září vyzval provozovatele k odstranění 89 poutačů, z nichž majitelé sami odstranili 38. ČTK to řekl mluvčí krajského úřadu Radek Šíma. Naopak v Moravskoslezském kraji zatím neodstranili jediný billboard a čekají na podklady od ŘSD. \"Pasportizaci reklamních zařízení u silnic I. třídy mají na starosti jednotlivé složky ŘSD. Ve spolupráci s orgány státní správy mají ověřovat jejich povolení i skutečný stav a u provozovatelů, kteří aktuální podmínky neplní, připravit další kroky,\" uvedla mluvčí kraje Miroslava Chlebounová.

Na dálnicích začali silničáři s odstraňováním inzertních ploch začátkem října, kdy za účasti médií zakryli a demontovali první reklamní zařízení. Vyvolalo to reakci majitelů poutačů, kteří prostřednictvím Svazu provozovatelů venkovní reklamy vzkázali ministerstvu dopravy ochotu jednat o harmonogramu, podle kterého nelegální plochy sami odstraní. Doposud ale tato jednání nevedla k tomu, aby billboardy od silnic začaly hromadně ubývat.

Novela zákona o pozemních komunikacích nařizuje majitelům odstranit reklamy, které jsou blíž než 250 metrů od dálnic a 50 metrů od silnic první třídy. Silničáři v září napočítali kolem dálnic a silnic první třídy téměř 7000 reklamních zařízení, z toho asi 3000 jich odporovalo zákonu. Nařízení motivované zvýšením bezpečnosti silničního provozu, se netýká zastavěných území, kde je ale reklamních ploch nejvíc. Celkem se odhaduje, že je v Česku na 25.000 reklamních poutačů.

Reklamní zařízení podle zákona o pozemních komunikacích může zobrazovat nejen klasickou reklamu, tedy sdělení s cílem dosažení zisku, ale může šířit i nekomerční informace, třeba kulturní, politické nebo vzdělávací.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK