Změna dodavatele energií před zimou vám může přinést vyšší nedoplatek

07.12.2017 | , Finance.cz
BYDLENÍ


perex-img Zdroj: Shutterstock

Chystáte se změnit dodavatele plynu či elektřiny? Proč ne, mnozí toho už využili a nejdůležitějším důvodem byla finanční úspora. Může se ale stát, že první, co vám od nového dodavatele přijde, bude nedoplatek.

Topná sezóna sice začala v říjnu, ale na pořádné mrazy ještě čekáme. Uvidíte-li výhodnou nabídku a smlouva vám to dovolí, zvolte klidně jiného dodavatele. Ovšem musíte trochu počítat s tím, že právě v zimě je spotřeba vyšší, i když zálohy jsou stále stejné. Proto vám může do schránky jako první platební pozdrav přijít nedoplatek. Proč tomu tak je?

Jednoduché vysvětlení

Je to vlastně prosté. Na zálohách platíte celý rok stejnou částku. Ale koncem jara a v létě netopíte. A pokud se změna dodavatele uskuteční v okamžiku, kdy jste na zálohách od posledního vyúčtování zaplatili více, než byla skutečná spotřeba, musíte počítat s tím, že zálohy od nového dodavatele mnohdy nepokryjí zvýšenou zimní spotřebu do dalšího pravidelného vyúčtování.

Od původního dodavatele jste tedy dostali přeplatek a ten byste si měli schovat, protože u toho nového zálohy stačit nejspíš nebudou. Schovejte si tedy peníze si ho na pokrytí zvýšené spotřeby v zimním období, která se zcela jistě projeví v dalším pravidelném vyúčtování. I když byste měli pocit, že jste naletěli, protože místo úspory platíte víc, uklidněte se a zamyslete se – má to skutečně logiku.

Jak postupovat?

Proces přechodu od jednoho dodavatele k druhému trvá většinou měsíc. Než ale podepíšete smlouvu, důkladně si zjistěte, jestli se vám změna vůbec vyplatí. Jak se to dá zjistit? Třeba na kalkulačkách energií přístupných na internetu. Energetičtí profesionálové navrhují využít srovnávače doporučeného Energetickým regulačním úřadem na webovém portálu TZB-info.cz. Ten poskytuje objektivní a přehledné srovnání.

Můžete se také obrátit rovnou na konkrétního obchodníka. Ten vám připraví cenovou nabídku „na míru“. Musíte mít ale fakturu posledního vyúčtování. Odtud zjistíte všechny údaje potřebné pro porovnání. Pokud se vám zdá doklad nepřehledný a plný „nepochopitelných“ údajů, vyfoťte fakturu mobilem a pošlete ji novému dodavateli e-mailem. Ten se v dokumentu jistě vyzná a vyčte z něho potřebné. Pošle vám cenovou nabídku, a když se vám bude zamlouvat, bude už mít téměř všechny potřebné údaje pro uzavření nové smlouvy.

Cena je samozřejmě důležitá, ale nezapomeňte si zjistit, jestli je nový dodavatel stabilní firmou, zda nabízí ještě nějakézákaznické benefity a jestli má například zákaznické centrum poblíž vašeho bydliště.

Výpovědní lhůta

Nežli ale vůbec přikročíte k nějakému výběru, měli byste zkontrolovat smlouvu se stávajícím dodavatelem. Velmi podstatná je pasáž, na jakou dobu je smlouva uzavřena. Pokud je to na dobu neurčitou, pak je tam jistě také vymezeno, jaká je výpovědní lhůta – obvykle to bývá 3 měsíce. Teprve tehdy můžete dodavatele změnit.

Jestliže je smlouva na dobu určitou, podívejte se na podmínky jejího ukončení a s převodem počkejte do jejího vypršení. Anebo smlouvu opět ofoťte a pošlete možnému novému dodavateli, ten již vše zjistí a dá vám vědět.

Pokud tedy vše klapne, vy dáte novému dodavateli plnou moc, aby mohl jednat za vás, a od domluveného data budete odebírat plyn či elektřinu za novou cenu. Je také dobré nezapomenout nahlásit novému dodavateli stav plynoměru, či elektroměru, nejpozději k datu změny dodavatele.


Čtete také:

Jaké budou ceny energií v roce 2018?

Vyplatí se fixovat si elektřinu?

Autor článku

Martin Ježek

Martin Ježek  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: BYDLENÍ