Mnoho z nás nakupuje dárky e-shopech. Ušetříme hlavně čas. Pokud dodržujeme bezpečnostní pravidla, neměli bychom naletět falešným prodejcům, kteří hlavně Vánoc nedostatku času zneužívají. Jestli pod stromeček dostanete od Ježíška obálku s penězi, které hodláte utratit v povánočních slevách, tak si také dejte pozor na podvodné eshopy. Řekněme si, jaké jsou hlavní znaky „bezpečného“ e-shopu.
Prokaž se
Web e-shopu může být čarokrásný, ale pokud nesplňuje základní požadavky, utečte někam jinam. Základem je uvedení identifikačních údajů, organizace, nebo obchodníka, který web provozuje. Pokud na webu nejsou, je to porušení zákona, mělo by se u vás rozsvítit červené světlo alarmu a z webu odejděte. Odborníci, kteří se vnějšími projevy e-shopů věnují, hlavně zdůrazňují, že většina z nich neudává vedle identifikačních údajů také možnost platit dobírkou. Klientovi tedy zbývá jediná možnost, a to poslat peníze předem. Pak se ale očekávané zásilky nedočká, a když po několika dnech po obchodníkovi a e-shopu začne pátrat, tak zjistí, že e-shop už na stránkách není, zato diskuzní stránky nešťastníků, kteří taky naletěli, se plní dalšími a dalšími nadávkami, hrozbami a stížnostmi. Je to marné. Po majitelích e-shopu se zavřela hladina.
Nevěřte a peníze neposílejte
Před několika lety se rozhodl Mirek T. z Brna udělat svému synovi radost a koupit mu k Vánocům Play Station. Prosinec už měl za sebou první týden a na koupi byl nevyšší čas. Mirek zabrousil na internet a hledal nejlevnější konzoli na trhu. Všechny ceny byly podobné, kolem deseti tisíc, plus minus pětistovka a jako bonus hra navíc. Až najednou narazil na e-shop, který nabízel za „pleják“ necelé čtyři tisíce. Otevřel si stránky – vše bylo levné, úplný ráj. Ledničky, myčky, pračky, na co si vzpomenete – vše za poloviční, ale spíš třetinové ceny. To je snad zboží z potopené lodi, pomyslel si Mirek. To byla bohužel poslední racionální myšlenka, která ho v této souvislosti napadla. Úspora pěti nebo šesti tisíc, tato lákavá vidina mu naprosto zalila mozek jako povodňová vlna, kterou vypustil král všech lakomců a skrblíků. Vybral konzoli a peníze poslal. Došel mu mail, že se zboží expeduje. Týden se nic nedělo. Zavolal, ale bylo obsazeno. Mají toho moc, řekl si. Týden před Vánoci už byl nejistý. Volal znovu. Vzali to. Řekl, že by měl rád Play Station pod stromečkem pro syna. Nebojte se, dočkáte se, řekli mu. Nedočkal se. Další den web neexistoval, jen diskuzní klub ošizených. Následovala hromadná žaloba, pachatele chytili někde v zámoří. Ani neví, jestli došlo k soudu, důvěřivců totiž byly stovky, falešní e-shopaři si přišli na desítky miliónů. Peníze už oželel, koupil si za ně zkušenost – pořádně si nejprve e-shop prověřit a platit zásadně dobírkou.
Na co si dát ještě pozor
Falešným e-shopům se také můžete vyhnout zvědavostí. Prostě se podívejte do srovnávačů cen, jestli tam web vůbec figuruje, případně, jestli tam na něj jsou nějaké recenze. To bývá dobré vodítko.
Pustíte-li se do obchodování s cizím e-shopem, může být komunikace (a samozřejmě i vyřizování reklamací) složitější. Může vás uklidnit, že smlouva o koupi se bude řídit českým právem, ale je asi tak vše. I zde se mohou skrývat podvodníci. V každém případě si dejte pozor na stránky přeložené automaticky – ty poznáte kvůli přihlouplému stylu textu lehce. Zde opět platí – pryč odtud.
Pokud budete hledat pomoc, abyste mohli obchodníkovi na webu důvěřovat, můžete využít informací na webových stránkách ČOI v sekci Rizikové e-shopy. Další rady najdete na webovkách www.evropskyspotrebitel.cz/podvod.
Kdy si dát pozor?
- Extrémně nízké ceny
- Na stránkách není uveden prodejce
- Na uvedený telefon se nedá dovolat
- Neuvedeny obchodní podmínky
- Neodpovídají na emaily
- Nejsou kontakty, jen kontaktní formulář
- Stránky překládané automatem
- Tip: Jak reklamovat nákup na internetu