Proces vrácení či výměny je podobný reklamaci, ale není stejný. Mohou s nimi totiž být ze strany obchodníka spojeny různé podmínky. Jaká jsou tedy vaše práva a na co byste při vracení dárků měli hlavně myslet?
Fotka účtenky + 72 hodin
Doby, kdy jste potřebovali originál papírové účtenky, jsou již dávno pryč. Dnes by vám měl stačit snímek účtenky v mobilu, originální obal, případné reklamační dokumenty a někdy i postačí svědectví. Není tedy třeba mít doma krabici s horou účtenek, fotka třeba z mobilu bude stačit.
O stížnosti na zboží musí obchodník rozhodnout do tří dnů, ale zpravidla to udělá hned. To ještě ale není řešení reklamace, na tu má 30 kalendářních dnů. Jestliže se v této lhůtě nic nestane, můžete od kupní smlouvy odstoupit a žádat peníze zpět.
Záruka a podmínky vrácení a výměny dárku
V ideálním případě se můžete s prodejcem dohodnout na výměně zboží, které má třeba větší velikost, nebo nemá vadu. I když tedy máte zboží vyměněno, dále platí záruka na prve zakoupené zboží. Když se vám druh dárku nezamlouvá, nebo je vám jasné, že nefunguje tak, jak jste si představovali, nechte si raději vrátit peníze a kupte si něco, čemu důvěřujete. Navíc budete mít znovu dvouletou záruku.
Za jakých podmínek vracíte či vyměňujete zboží, bohužel neurčujete vy, ale obchodník. Při výměně a vracení dárků po vás tedy skutečně může chtít originální obal, či krabice od zboží, různé visačky, které na zboží byly, ale i účtenku. Jestliže tedy dostanete svetr, ve kterém bude díra, obal od něj nepotřebujete, takové zboží se asi již neprodá. Pokud ale budete svetr chtít, ale nebude vám jeho velikost, pak bude originální obal prodejce nejspíš vyžadovat.
U e-shopu to někdy nejde
Známe to asi už všichni, věci nakoupené v e-shopu se dají do 14 dnů vrátit. Vždycky to ale nemusí být pravda. V e-shopu nelze uplatnit například vrácení lístků na koncert, nebo produkty, které jste si nechali udělat na míru. U takových věcí je vždy lepší osobní přístup, ale pokud se vám povede vyjednat v e-shopu například ušití textilií, kde předem víte rozměry, už je reklamovat nemůžete.
Stejně tak se nedá vracet hygienické zboží, které se prodává v zataveném obalu, pokud již byl rozbalen. Například dioptrické brýle vyrobené na předpis či rozbalené zboží určené k zubní nebo intimní hygieně je znovu neprodejné. A stejné to je s produkty, které podléhají rychlé zkáze, což jsou nejčastěji potraviny.
Diskuze možná, výsledky nejisté
Vše ale není černobílé, a tak nastávají případy, kdy se nad zbožím rozmýšlí a diskutuje, protože jednotný názor není. Pokud například dostanete sluchátka, hrají skvěle, ale ta barva je hrozná, může prodejce namítat, že pokud jste je měl na nebo v uších, jinému zákazníkovi je již nemůže z hygienických důvodů nabídnout.
Vrátit také nemůžete cédéčka nebo DVD s hudbou, filmy nebo počítačovým software, pokud porušen jejich původní obal. Tady se ale jedná o ochranu autorských práv.
A ještě se zmiňme o vstupenkách na různé koncerty, umělecká představení, stejné je to při závazné rezervaci ubytování. U všech těchto produktů prodejce nemusí na vrácení přistoupit. Naopak v případě služeb je poskytovatel zpravidla neudělá dřív než za 14 dnů od objednávky, protože v opačném případě by zákazník uplatnit právo odstoupit od smlouvy a žádat vrácení plné ceny, i když by objednaná služba byla již kompletně poskytnuta. Jestliže tedy budete chtít, aby služba byla poskytnuta hned, musíte odmítnout právo od smlouvy odstoupit. Pořád ji ale máte právo do dvou let reklamovat.
Čtěte také: