Příjem peněz z EU loni klesl meziročně o 81,9 miliardy korun. Po očištění příjmů i výdajů o evropské peníze skončil rozpočet loni ve schodku 1,3 miliardy korun, zatímco předloni to bylo 13,6 miliardy korun.
Proti plánu se na lepším loňském výsledku podle MF podílely zejména daňové příjmy včetně pojistného na sociální zabezpečení. K tomu pomohl efektivnější výběr daní a pokračující ekonomický růst doprovázený vysokou zaměstnaností a rostoucími platy v podnikatelském i veřejném sektoru, uvedl úřad.
Celkové příjmy rozpočtu loni meziročně klesly o osm miliard korun na 1,274 bilionu korun. Výdaje rozpočtu meziročně stouply o 60 miliard korun na 1,28 bilionu korun. Celkové daňové příjmy včetně sociálního zabezpečení stouply meziročně o 82,4 miliardy na 1,154 bilionu korun. Daňové příjmy bez sociálního zabezpečení se zvýšily o 44,7 miliardy na 687,8 miliardy korun.
Příjmy rozpočtu z daně z přidané hodnoty (DPH) meziročně stouply o zhruba osm procent na 266 miliard korun. Celkový pozitivní dopad elektronické evidence tržeb na inkaso DPH na úrovni veřejných rozpočtů MF odhaduje na 5,2 miliardy korun.
Dodatečný pozitivní dopad na meziroční růst inkasa DPH na úrovni veřejných rozpočtů mělo podle MF loni také kontrolní hlášení, a to zhruba 7,2 miliardy korun navíc ve srovnání s rokem 2016. \"Ve druhém roce účinnosti tak pozitivní vliv kontrolního hlášení na inkaso DPH byl již téměř 20 miliard korun\", uvedl úřad.
Výběr spotřebních daní včetně tzv. energetických daní a odvodu z elektřiny ze slunečního záření stoupl o tři procenta na 154,7 miliardy Kč. Inkaso daní z příjmů právnických osob dosáhlo 115,2 miliardy Kč, což znamenalo meziroční růst o 3,6 procenta.
Nejvíce peněz je v rámci běžných výdajů každoročně vynakládáno na sociální dávky. Loni na ně šlo 530 miliard Kč, což je meziroční růst o zhruba 17 miliard Kč. Na tom se podílely zejména výdaje na důchody s růstem o 15,4 miliardy korun.
Kapitálové, tedy investiční výdaje rozpočtu loni klesly o 2,6 miliardy na 81,6 miliardy korun. Meziroční pokles ovlivnil podle MF fakt, že v první polovině roku 2016 se ještě výrazně čerpaly kapitálové výdaje v rámci programového období 2007 až 2013, zatímco loni byly financovány společné programy EU a ČR jen prostřednictvím operačních programů z období 2014 až 2020.
Hospodaření státu v miliardách korun:
Rok Saldo státního rozpočtu 1993 1,1 1994 10,4 1995 7,2 1996 - 1,6 1997 - 15,7 1998 - 29,3 1999 - 29,6 2000 - 46,1 2001 - 67,7 2002 - 45,7 2003 - 109,1 2004 - 93,7 2005 - 56,3 2006 - 97,6 2007 - 66,4 2008 - 20 2009 - 192,4 2010 - 156,4 2011 - 142,8 2012 - 101 2013 - 81,3 2014 - 77,8 2015 - 62,8 2016 + 61,8 2017 - 6,2
Zdroj: MF
sos jw
ČTK ke zprávě vydává datovou vizualizaci. Oprávnění uživatelé licence mohou využít níže přiložený kód pro vložení do webových stránek.
Vývoj státního rozpočtu:
Vývoj státního rozpočtu podle kapitol: