Palladium dnes překonalo rekord z roku 2001, který činil 1095 dolarů za unci. Loni palladium několikrát vystoupilo na nové maximum za 17 let v očekávání, že dál poroste poptávka od automobilového průmyslu.
Přesun k benzinovým a hybridním vozům, v jejichž katalyzátorech se využívá palladium, vyvolal obavy z nedostatku kovu. Situace na trhu s palladiem je přitom už nějaký čas napjatá. Za posledních sedm let byl trh v deficitu šestkrát, což způsobilo pokles dostupných zásob.
\"Palladium je jedním z mála trhů s kovy, který je skutečně napjatý a vypadá to, že situace se bude dál zhoršovat,\" uvedl analytik společnosti ICBC Standard Bank Tom Kendall. Upozornil, že se zvyšuje prodej aut v Číně, která je benzinovým trhem. K tomu se ale přidává odklon od nafty v Evropě, což ukazuje, že poptávka bude vyšší po palladiu než po platině, která se přednostně používá v katalyzátorech naftových aut.
\"To snižuje zásoby, odezva na straně nabídky ale není jednoduchá,\" dodal podle agentury Reuters Kendall.
Podíl naftových aut v Evropě se snižuje od roku 2015, kdy Volkswagen přiznal, že podváděl při emisních testech naftových vozů. V roce 2016 podíl aut s naftovým motorem na evropském trhu poprvé od roku 2009 klesl pod 50 procent.
Důvody pro další růst ceny palladia jsou silné, analytici ale zároveň varují před možnými riziky poklesu. Z dlouhodobého hlediska je rizikem to, že poptávka po palladiu silně závisí na prodeji aut. Na rozdíl od platiny je zájem od výrobců šperků o tento kov nízký. To dělá palladium zranitelné v případě, že se objeví známky poklesu prodeje aut.
Snížit poptávku po palladiu k výrobě katalyzátorů mohou rovněž snahy o elektrifikaci vozidel. To je ale zatím dost daleko na to, aby to znamenalo v tuto chvíli pro trh výrazné riziko, domnívá se Kendall.