Veřejný dluh je tvořen všemi dluhy státu a dalšími veřejnými subjekty (krajů, měst a obcí). Minule jsme se podívali na nejzadluženější státy Evropské unie. Nyní se v našem přehledu podíváme na ty nejméně zadlužené státy EU, mezi kterými najdeme i Českou republiku.
- Nejméně zadlužené státy EU
- Přehled nejméně zadlužených států EU
- Česká republika - stabilita v srdci Evropy
Estonsko - na špičce veřejného dluhu i IT
Nejméně zadluženou zemí Evropské unie je Estonsko, které se dlouhodobě řadí mezi nejméně zadlužené státy Evropy. Před ekonomickou krizí dosahoval veřejný dluh Estonska cca 3 až 4 % estonského HDP. Dle nejnovějších dat Eurostatu ze třetího kvartálu roku 2017 se estonský veřejný dluh pohyboval kolem 8,9 % jeho HDP. Navíc ekonomika Estonska celkem solidně šlape (o 4,2 % HDP meziročně ve třetím kvartálu 2017) a díky efektivní a zprůhledněné veřejné správě, která je založena na IT, se Estonsku daří bojovat s korupcí, která je trnem v patě ve většině zemí bývalého východního bloku (dle Transparency International se jedná o 22. nejméně zkorumpovanou zemi na světě, ČR je na "krásném" 47. místě).
Před deseti lety se o "stříbrnou pozici" nejméně zadluženého státu EU přetahovaly 2 státy, a to Lucembursko a Lotyšsko. Lucembursko svoji pozici uhájilo, přestože se jeho veřejný dluh zvýšil přibližně 3x za posledních 10 let. Lucemburské vévodství je bankovní velmocí (sídlo má zde cca 200 bank). Navíc HDP Lucemburska v přepočtu na 1 obyvatele je jedno z nejvyšších na světě. Obyvatel zde žije necelých 600 tisíc a v parlamentu sedí pouze 60 poslanců. Tyto důvody stojí za poměrně nízkým lucemburským dluhem.
Čtěte také:
Dovoz a vývoz z Ruska a Francie
Proč ekonomika USA zpomalila růst?
Zato Lotyšsko, soused vedoucího Estonska, se propadlo až na 7. pozici, přičemž veřejný dluh mu narostl za 10 let o více než 30 % HDP. Ovšem lotyšská vláda již oznámila, že veřejný dluh hodlá aktivně snižovat. Navíc lotyšská ekonomika nabrala vítr do plachet (růst 4,8 % HDP za rok 2017) a patří mezi nejrychleji rostoucí země Evropy.
Na třetím místě se umístilo Bulharsko, které má veřejné dluhy poměrně stabilní a to i přesto, že ji Transparency International označila za nejvíce zkorumpovanou zemi EU. Bulharské HDP rostlo minulý rok tempem cca 3,7 %. Bulharské ekonomice svědčí vstup do EU a hlavně díky investicím z EU se ji daří rozvíjet IT služby, turismus a zanedbanou infrastrukturu. Bohužel některé projekty brzdí právě korupční skandály. Na druhou stranu se Bulharsko po vstupu do EU potýká s velkým odlivem mozků a zažívá svoji "migrační krizi", kdy se mnoho Bulharů stěhuje do bohatších zemí EU (ročně se jedná o úbytek cca 60 tisíc obyvatel).
Státy EU s nejmenším veřejným dluhem vztaženým k HDP
Pořadí | Země | Veřejný dluhy vztažený na HDP dané země ve třetím kvartálu 2007 | Veřejné dluhy vztažené na HDP dané země v třetím kvartálu 2012 | Veřejné dluhy vztažené na HDP dané země ve třetím kvartálu 2017 |
---|---|---|---|---|
1 | Estonsko | 3,3 % | 9,4 % | 8,9 % |
2 | Lucembursko | 7,8 % | 22,0 % | 23,4 % |
3 | Bulharsko | 17,2 % | 17,6 % | 25,6 % |
4 | Česká republika | 27,1 % | 44,3 % | 35,1 % |
5 | Norsko* | 50,2 % | 28,9 % | 35,1 % |
6 | Rumunsko | 11,6 % | 35,8 % | 35,7 % |
7 | Lotyšsko | 7,8 % | 40,4 % | 38,3 % |
8 | Švédsko | 39,4 % | 37,4 % | 38,6 % |
9 | Litva | 14,6 % | 39,6 % | 39,4 % |
10 | Slovensko | 30,8 % | 51,6 % | 51,3 % |
11 | Polsko | 44,3 % | 53,7 % | 52,0 % |
12 | Malta | 61,4 % | 69,0 % | 54,9 % |
13 | Nizozemsko | 44,2 % | 65,0 % | 57,0 % |
14 | Finsko | 32,8 % | 51,9 % | 60,4 % |
Eurozóna | 66,6 % | 88,9 % | 88,1 % | |
Evropská unie | 58,8 % | 83,7 % | 82,5 % |
*Norsko není státem EU
Zdroj: Eurostat
Veřejný dluh Evropské unie jako celku je poměrně vysoký a kvůli krizi narostl o přibližně 25 % unijního HDP, dle nejnovějších dat se pohybuje kolem 82,5 % HDP zemí EU. Eurozóna má podíl veřejného dluhu na HDP ještě vyšší a to přes 88 %. Uvidíme, jak se EU podaří zkrotit dluhy Řecka, Portugalska, Itálie a dalších zemí, jejichž dluh se pohybuje nad hranicí 100 % HDP. Vedle migrační krize a Brexitu, je právě krocení veřejných dluhů jedna z největších výzev států EU, která se v českých mediích trochu upozaďuje, ale právě veřejné dluhy mohou mít fatální dopady na ekonomiku EU. Navíc změny na trhu automobilů mohou být pro EU problém, protože její ekonomika je právě s automobilovým průmyslem silně provázána. Ale nesýčkujme a užívejme si růstového období.
Česká republika - stabilita v srdci Evropy
České republice veřejný dluh začal v časech ekonomické krize nebezpečně rychle stoupat. Po odeznění krize se díky ekonomickému růstu České republiky začal jeho podíl na HDP pomalu snižovat. Navíc tento rok zaskočil rychlý růst českého HDP (ve třetím kvartálu 2017 meziročně o 5 % a za celý rok 2017 by se růst měl pohybovat kolem 4,4 % HDP) politiky i ekonomiky a díky tomuto faktoru se právě podíl veřejného dluhu na HDP skokově snížil až na 35,1 % HDP. Díky těmto faktorům se z ČR stala jedna z nejméně zadlužených zemí EU. Navíc ekonomický růst by měl pokračovat i příští rok a je potěšitelné, že růst HDP je rovnoměrně tažen spotřebou domácností a investicemi firem. Českou ekonomiku naopak brzdil nedostatečný počet zaměstnanců a některé vládní kroky (zpomalení přílivu pracovní síly ze zahraničí, či EET).
Veřejné dluhy se snaží stlačovat nejen státy EU, ale rovněž i světové velmoci, které také bojují s veřejnými dluhy, ale také se zadlužením svých firem (Čína). Uvidíme, jak se do dluhů států EU promítne ekonomický růst, který právě zažíváme. Je dobré být připraven na zpomalení růstu, které ekonomové predikují kolem roku 2020. Tak snad budou evropské státy připraveny.