Jak vydat knihu? Zeptali jsme se spisovatele

24.01.2018 | , Finance.cz
Spotřebitel


perex-img Zdroj: Shutterstock

Chtěli byste vydat knihu? Až 90 % lidí vám na tuto otázku odpoví kladně. Jaké jsou vaše možnosti, když svoje dílo nechcete nechat zavřené v šuplíku?

První a méně finančně náročnou možností je spolupráce s nakladatelem, který naprostou většinu výdajů zaplatí za vás. Co ale když vás nakladatelství odmítne? Jsou i jiné možnosti, jak vydat rukopis? O tom nám poví Jan Opatřil, autor dětských knih o kapříku Metlíkovi a Hororových povídek (www.janopatril.cz).

Vyplatí se být spisovatelem na plný úvazek oproti běžnému zaměstnání?

Mně osobně se být spisovatelem vyplatí. A to nejen finančně, ale zejména proto, že dělám práci, která mě baví, a mám svobodu. Spisovatelství beru jako podnikání. A úspěch v podnikání záleží na pracovitosti, správných finančních návycích, marketinku, know-how, štěstí, a jelikož se jedná o uměleckou činnost, pak samozřejmě i na talentu a originalitě. Stejně jako ve všech oborech lidské činnosti jsou i v psaní knížek spisovatelé, kteří si vydělají pohádkové bohatství, pak lidé, kteří se průměrně uživí, a jsou tu i ti, kteří zisk nevykazují. J. K. Rowlling si prý vydělává 1 milion liber denně a je spolu s Danem Brownem patrně komerčně nejúspěšnější spisovatelkou na světě. V Americe se podle Stephena Kinga spisovatelstvím živí asi 10 % publikujících autorů. V České republice je toto procento, myslím, ještě nižší.

Jakým způsobem se dá vydat kniha? A jakou cestu jste si zvolil vy?

Autor může buď uzavřít smlouvu s nakladatelem, nebo si knihu vydat vlastním nákladem. Já jsem zkusil obě možnosti a dnes již vydávám knihy pouze vlastním nákladem.

Jak nákladné je vydat knihu svépomocí?

Na rozdíl od spolupráce s nakladatelem je nutné zpočátku investovat 100 % peněz potřebných na vydání knihy. Tedy zaplatit jazykovou korekturu textu, ilustrátora (pokud je potřeba), grafické studio za návrh obálky, dalšího grafika na zalomení textu, pak i tiskárnu, co knihu vyrobí, dále je také nutné investovat do logistiky a uskladnění knih. Cena tisku záleží samozřejmě na spoustě faktorech. Na počtu stran, druhu papíru, barevnosti, obálce, formátu a nákladu. Pak je nutné připočíst i DPH, které je naštěstí u knih snížené na 10 %, přestože jsem přesvědčen, že by měly knihy být, podobně jako v mnoha dalších evropských zemích, z povinnosti platit DPH vyjmuty. Obecně se dá říct, že čím větší náklad, tím levnější výroba. Pokud se autor rozhodne vydat knihu v ekonomicky výhodném počtu, pak výrobní náklady jen málokdy klesnou pod 100 000 Kč. A to spisovatel vůbec nepočítá ty stovky, ne-li tisíce hodin, které strávil psaním.

A co marketing?

Marketing je velmi důležitý, aby se potencionální čtenáři o knize vůbec dozvěděli. V České republice totiž vychází kolem 17 000 titulů ročně. Bohužel jen málokterý marketing funguje. Já si myslím, že v dnešní době je nejefektivnější živá reklama, a proto pořádám literární besedy a autorská čtení nejčastěji pro žáky základních škol. S mými knihami o kapříku Metlíkovi pro 1. stupeň a s knihami hororových povídek pro 2. stupeň. Na besedách představuji práci spisovatele, čtu ukázky z knihy, diskutuji a interaktivně komunikuji s posluchači. Besedy jsou zábavné a zároveň vzdělávací. Mě navíc kontakt s živým publikem obohacuje a naplňuje. Je pro mě zásluhou, ne povinností.

Jak se pak kniha dostane do knihkupectví?

Spisovatel uzavře smlouvu s distributorem. U nás jsou 2 hlavní, Pemic a Kosmas. Distributor následně knihu nabídne knihkupcům, kteří ji prostřednictvím svých kamenných nebo internetových obchodů prodávají čtenářům. Za svou službu si pochopitelně distributor vezme rabat, který se pohybuje kolem 55 % z pultové ceny publikace.

Živí spisovatele ještě něco jiného než prodej knih?

Ano. Příjem z prodeje knih doplňuji právě třeba pořádáním literárních pořadů a besed. V této souvislosti spolupracuji i s MZe ČR. Aktuálně také vzniká audiokniha Kapřík Metlík Nový domov, kterou produkuji spolu s Jakubem Vágnerem. Spisovatelství může být též spojeno s merchandesignem nebo prodejem práv na divadelní či filmová zpracování.

Vydal jste už několik knížek. Všechny profitovaly?

Ano, teď již ano, ale doba profitu je u knížek obecně delší než u jiného „spotřebnějšího“ zboží. Aspoň u mě v řádu měsíců až let. Ale zasazené semínko také nevyroste ve strom druhý den. Počkat si, se ale rozhodně vyplatí!

Autor článku

Lucie Mečířová

Lucie Mečířová  

Redaktorka Finance.cz


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 4
Hlasováno: 30 krát

Články ze sekce: Spotřebitel