Někdo vyrazí do Beskyd, někdo pojede do Alp. Jestliže však naložíte lyže a veškeré potřeby pro zimní radovánky do auta, měli byste si je velmi dobře připravit a zkontrolovat.
Osvětlujte cestu, ne řidiče
Naprosto základním prvkem pro zimní jízdu autem jsou dobré zimní pneumatiky. Krom toho je dobré zkontrolovat světla, baterii a případně doplnit provozní kapaliny.
Kontrolu světel obecně mnoho řidičů nedělá. Nejde o to, zdali svítí, to je asi samozřejmé, ale musí osvětlovat cestu, ne svítit do očí protijedoucím šoférům. Připravte si necelé dvě stovky a navštivte autoservis. Bude to trvat skutečně jen pár minut. No, a jestliže máte ostřikovače světel, nezapomeňte doplnit zimní kapalinu do ostřikovačů.
Pohonná jednotka vašeho vozu, tedy motor, by měl být také v pořádku. Podívejte se pod kapotu a zjistěte, že je ho v motoru dostatečné množství. Odborníci na zimu doporučují „tekutější“ oleje, ale ty bývají už předepsány výrobcem.
Kapalina, baterka, řetězy…
Důležitá je také chladící kapalina, které může být po letní sezóně nedostatek. Odborníci doporučují ji do hor raději zcela vyměnit tak, aby ta nová vydržela i třicetistupňovou zimu. Jestliže by vám totiž zmrzla, mohla by poškodit nejen motor, ale i chladič.
Další důležitou součástí, bez které se nerozjedete, je autobaterie. Zkontrolujte proto, jestli je dostatečně nabitá a nemá zanesené kontakty. Baterka má životnost čtyři až šest let. Kdo si na to troufá, může si ji dobít a dolít sám, destilovaná voda je k dostání v každém supermarketu.
V horách můžete očekávat jiné silnice než v nížinách, proto je dobré mít ve výbavě zimní řetězy, pro jistotu nabíjecí kabely, raději taky skládací lopatu a rukavice. Škrabku na sklo, smetáček, rozmrazovací sprej na okna či rozmrazovač zámků s sebou jistě vozíte i do práce.
Letní gumy? Asi nevíte, co s penězi…
Neměli bychom zapomínat, že od začátku listopadu do konce března musíme na souvislé vrstvě sněhu či ledu jet pouze se zimním obutím. Pokud máte dobrodružnou povahu a jezdíte i v zimě na letních pneumatikách, hrozí vám pokuta až 2 500 Kč, což není vše. Pokud budete bourat, může vám být zamítnuto pojistného plnění z havarijního pojištění.
Samozřejmě i zimní gumy musí mít dostatečnou hloubku dezénu pneumatiky. U osobních automobilů musí být minimálně čtyři milimetry, u aut nad 3,5 tuny pak šest milimetrů. A pozor - povinnost mít na autě od listopadu do března zimní gumy platí podle zákona i při zhoršených povětrnostních podmínkách. Že nevíte, jaké to jsou? Policisté vás poučí a zadarmo to nebude. Pak se vám v paměti možná vybaví.
Když už se něco stane…
Pokud dojde k havárii, bude se tedy jistě posuzovat, jaký vliv na to měly pneumatiky. Jestliže letní gumy nepříznivě prodlužily brzdnou dráhu auta ve vyloženě zimních podmínkách a na místech, kde je předepsaná zimní výbavou, pak policie posoudí, zda by k nehodě došlo i tehdy, kdyby řidič brzdil na zimních gumách.
Když tedy policie vyhodnotí, že se pneumatiky rozhodujícím způsobem podílely na vzniku a výši škody, pojišťovna nejspíš přistoupí ke krácení pojistného plnění. A to v případě povinného ručení i havarijního pojištění.
Čtěte také: