Od letošního 13. ledna mají banky povinnost otevřít svá bankovní rozhraní dalším bankovním i nebankovním aplikacím. Co to pro nás znamená? Data o svém bankovním účtu tedy můžeme poskytnout i třetím stranám a ty nám z toho nabídnou komfort ovládání všech účtů například z jedné appky.
Výhody spojené aplikace
Bankovní klienti tedy mají konečně příležitost řídit své účty ve dvou a více bankách z jednoho programu. Banka jim také musí umožnit vstup z jejich internetového bankovnictví k účtům, které mají u jiných bank. Podle nedávno provedeného průzkumu totiž tři z pěti Čechů, kteří mají účty ve více bankách, by uvítali možnost je navzájem propojit a přistupovat k nim přímo z internetového bankovnictví. Stejně to platí samozřejmě i pro mobilní aplikace určité banky. Respondenti to v průzkumu označili za komfortní a samozřejmě zdůraznili zjednodušení i rychlost této možnosti.
Pro většinu tázaných je pak na možnosti přistupovat k více účtům pomocí jedné aplikace kladný fakt, že díky této výhodě získají lepší přehled o svých financích. Uvidí například stav svých účtů z jedné aplikace daleko rychleji než dříve.
Nevýhody mobilních aplikací
Existují samozřejmě lidé, kteří vy propojení účtů bankovní aplikací nebo jediným programem prostě nevyužili. Nejvíc mají strach z toho, že se k jejich datům bud moct někdo nepovolaný dostat a účet jim vybere. Jsou ale taky samozřejmě jedinci, kteří tuto výhodu nepotřebují. A poměrně dost lidí říká, že má peníze na účtech oddělené proto, že je mít pohromadě prostě nechce a považuje vlastně výhodu za nevýhodu a krok zpět.
Bankovním aplikacím každopádně podle průzkumu důvěřuje víc lidí než nebankovním programům. Těm by se svěřil jen 15 % tázaných, téměř polovička by byla proti, někteří ale ještě nebyli rozhodnutí. TIP: Jaká jsou rizika internetového bankovnictví?
Komu by lidé umožnili přistup k údajům ze svého bankovního účtu z nebankovních aplikací? Asi nejčastěji by svá data respondenti poskytli aplikacím technologických firem, udělala by to rovná polovina tázaných. Zhruba čtvrtina lidí by svá data svěřila aplikacím telekomunikačních firem. Appkám fintech společností by svá data svěřil každý jedenáctý. Nutno ale říct, že mnoho lidí vlastně tyto společnosti pořádně nezná, proto je odtud nejvíce cítit váhavý postoj.
Kdo vyhrál?
V pondělí 15. ledna začala poskytovat otevřené bankovnictví banka Creditas. Její klienti si mohou do svého internetbankingu přidat zatím účet vedený jedné z ústavů - Fio banky. Mohou si zobrazovat informace o stavu konta a zadávat platební příkazy. Účty dalších bank chce Creditas přidat během února.
Rizika žijí
Zmínili jsme se o rizicích, které klienti bank s propojením účtů mají, jde samozřejmě hlavně o bezpečnost citlivých údaje z účtů.
Rizika ze zneužití dat by ale měly podle odborníků upravovat regulatorní technické standardy o přísné autentizaci a bezpečné komunikaci. Nový zákon mimo jiné také vyžaduje, aby každý nebankovní poskytovatel měl uzavřenou pojistnou smlouvu nebo jiné srovnatelné zajištění. Bude ale k dispozici později a je možné, že tento fakt přinese v příštích týdnech četná nedorozumění mezi bankami, klienty i fintech společnostmi, protože postupy bank a poskytovatelů služeb se budou řídit podle obecných zákonných pravidel, která si může každý vykládat jinak. Pravdou také je, že všechna rozhraní, která jsou nyní již funkční, jsou dočasná a bude se později muset přizpůsobit prováděcím předpisům, které budou pro tyto operace a společnosti platné.