\"Pan Steg prohlásil, že přijímá plnou odpovědnost. To respektuji,\" uvedl v dnešním prohlášení generální ředitel koncernu Matthias Müller. Odvolání bývalého mluvčího německé vlády Stega z pozice hlavního lobbisty Volkswagenu je první personální změnou, kterou automobilka učinila po vypuknutí aféry s emisními testy.
Na konci minulého týdne se ukázalo, že Evropské výzkumné sdružení pro životní prostředí a zdraví v dopravním sektoru (EUGT), které v roce 2007 založila trojice německých automobilek spolu s firmou Bosch, testovalo škodlivost emisí naftových vozů na opicích.
V pondělí deník Süddeutsche Zeitung informoval, že testy se prováděly i na lidech. Ve zprávě o činnosti sdružení za roky 2012 až 2015 totiž stojí, že sdružení \"podpořilo krátkodobou inhalační studii oxidu dusičitého u zdravých lidí\". Různé koncentrace oxidu dusičitého (NO2) se pak testovaly na 25 lidech, přičemž nebyla \"prokázána žádná reakce na vdechnutý NO2\". Neprokázaly se údajně ani žádné zánětlivé dopady NO2 na dýchací cesty.
Ještě před oznámením o jeho odchodu z funkce Steg dnes agentuře DPA řekl, že automobilka hodlá prověřit, co se s opicemi, na kterých byly prováděny testy, stalo a jak jsou na tom dnes.
Už v pondělí postup automobilek kritizoval mluvčí německé vlády. Dnes se k němu při pracovní návštěvě v Bruselu přidala i ministryně životního prostředí Barbara Hendricksová. Testy na zvířatech a lidech označila za \"nezodpovědné\". \"Vlastně by nikdo, kdo chce vědomě automobilovému průmyslu uškodit, nemohl napáchat tolik škod, kolik si ji nadělají sami,\" dodala.
\"Jsme šokováni těmito zprávami jako všichni ostatní,\" uvedl dnes mluvčí Evropské komise. \"Bereme na vědomí, že německé úřady mají v úmyslu tento případ vyšetřit, a doufáme, že tak učiní,\" dodal.
Současná kauza není jediná, která je pro automobilky problematická. Evropské úřady vyšetřují údajná dlouholetá kartelová ujednání německých automobilek Volkswagen, BMW, Daimler, Audi a Porsche. Vliv na pověst německých automobilek měla také jiná emisní aféra. Volkswagen v září 2015 v reakci na obvinění amerických úřadů přiznal, že do zhruba 11 milionů naftových aut po celém světě nainstaloval software umožňující manipulovat s testy emisí oxidů dusíku.