\"Zákazníci, které zastupujeme, si stěžují, že po přehrání software se jejich vozidlu snížil výkon a zvýšila spotřeba, často se vyjadřují expresivně typu \'auto nejede tak jako dřív\' a jejich nespokojenost je znatelná,\" uvedl jednatel DieselGate Martin Kodýdek.
Negativních ohlasů je podle něj mnoho a jsou různého typu. Ať už jde o neprodejnost vozu nebo nejistotu ohledně nabízeného přehrání softwaru. Cílem firmy je poskytnout pomoc zákazníkům koncernu VW v Česku, a to prostřednictvím hromadné nebo individuální žaloby proti koncernu, a dosáhnout tak minimálně stejného zadostiučinění, jakého se dostalo zákazníkům VW v USA.
Další nespokojení vlastníci koncernových aut se už loni připojili k další žalobě na automobilku prostřednictvím společnosti Safe Diesel, která žadatele o odškodnění rovněž sdružuje. Klienti požadují odškodné 220.000 korun.
Aféra vypukla před dvěma lety, kdy americké úřady zjistily, že značky koncernu VW, včetně Škody, k motorům TDI s emisní normou Euro 5 instalovaly software, který uměl rozpoznat homologační měření emisí a upravit režim motoru tak, aby testem prošel. V běžném provozu však byly emise vyšší. Celkově se problém dotkl 11 milionů aut, z toho 1,2 milionu škodovek. V Česku se týká asi 165.000 aut, ze dvou třetin značky Škoda.
V USA dostane většina z téměř 600.000 majitelů dotčených koncernových dieselů odškodné 5100 až 10.000 dolarů (zhruba 130.000 až 255.000 Kč). Od této výše se odvíjí i výpočet požadované kompenzace od Safe Diesel. V Evropě je vzhledem k rozdílné legislativě obtížné pro jednotlivé státy nebo Evropskou komisi odškodné od koncernu vymáhat.