Celkové výdaje rozpočtu stouply o 8,9 procenta na 105,7 miliardy korun. Relativně vysoký meziroční růst podle ministerstva ovlivnily hlavně transfery obcím a krajům podle zákona o sociálních službách, které byly vyšší o 3,3 miliardy korun, dotace na přímé náklady základních a středních škol a také transfery SZIF. Celkové příjmy se zvýšily o 24,5 procenta na 132,1 miliardy korun.
Inkaso DPH ve srovnání s loňským lednem stouplo o osm procent na 31,5 miliardy korun. \"Negativně se do výběru DPH projeví v roce 2018 celoroční dopad přesunu novin a časopisů do druhé snížené sazby, který způsobí snížení inkasa o 0,5 mld. Kč na úrovni veřejných rozpočtů. Negativní vliv bude mít také změna režimu DPH u provozovatelů rozhlasového a televizního vysílání, kterým nově vznikl nárok na odpočet,\" uvedlo ministerstvo.
Na spotřební dani stát vybral v lednu o 7,1 procenta více, celkem 13,4 miliardy korun. Příjmy z pojistného na sociální zabezpečení stouply o 8,8 procenta na 39,9 miliardy Kč. Inkaso spotřební daně z tabákových výrobků stouplo o pětinu na pět miliard korun.
Nejvíce peněz v rámci běžných výdajů je každoročně vynakládáno na sociální dávky. Ke konci ledna bylo na sociálních dávkách vyčerpáno 45,8 miliardy korun, což představuje meziroční růst o 3,5 procenta. Na tom se podílely zejména výdaje na důchody s růstem o 4,8 procenta.
Schválený státní rozpočet na loňský rok počítal s deficitem 60 miliard Kč, skutečný schodek za celý rok 2017 činil 6,2 miliardy korun. Pro letošek je rozpočet schválen se schodkem 50 miliard korun.
Hospodaření státu v miliardách korun: Rok Saldo státního rozpočtu 1993 1,1 1994 10,4 1995 7,2 1996 - 1,6 1997 - 15,7 1998 - 29,3 1999 - 29,6 2000 - 46,1 2001 - 67,7 2002 - 45,7 2003 - 109,1 2004 - 93,7 2005 - 56,3 2006 - 97,6 2007 - 66,4 2008 - 20 2009 - 192,4 2010 - 156,4 2011 - 142,8 2012 - 101 2013 - 81,3 2014 - 77,8 2015 - 62,8 2016 + 61,8 2017 - 6,2 2018 + 26,5*
zdroj: MF * za leden