\"Potvrzujeme, že jsme před nedávnem podali k ÚOHS další námitky týkající se probíhajícího mýtného tendru, nicméně víc v tuto chvíli nechceme komentovat,\" uvedl mluvčí Kapsche David Šimoník.
Podle podnětu Kapsche, který pro Česko vybudoval a provozuje mikrovlnný mýtný systém, lze na mnoha faktech a požadavcích vyplývajících ze zadávací dokumentace prokázat, že tendr jednoznačně preferuje satelitní technologii. Zadání podle firmy prakticky znemožňuje využít dosud používaný mýtný systém.
Antimonopolní úřad již loni v listopadu vydal předběžné opatření, podle kterého ministerstvo dopravy nesmí s vítězem výběrového řízení podepsat smlouvu. Podpis je ale podle ministerstva zatím daleko. Ministr dopravy v demisi Dan Ťok (za ANO) obvinil ÚOHS, že v případě prošetřování tendru postupuje nestandardně.
Ministerský tendr, do kterého se přihlásili čtyři uchazeči, počítá s tím, že po roce 2019 se zpoplatnění rozšíří o 900 kilometrů silnic první třídy z nynějších zhruba 230 kilometrů. O rozšíření rozhodla dříve vláda. Mýtné se v Česku vybírá elektronicky od roku 2007, nyní tvoří zpoplatněnou síť více než 1400 kilometrů dálnic a silnic první třídy. Za deset let se na mýtném vybralo 77,5 miliardy korun.
Plánované rozšíření zpoplatněných komunikací kritizují Svaz průmyslu a dopravy, Hospodářská komora, Česmad Bohemia, Asociace krajů, odbory a zhruba 400 starostů dotčených obcí. Podle nich jde o nekoncepční krok, který zatíží drobné podnikatele a povede k objíždění zpoplatněných úseků. Ťok už dříve řekl, že kdyby ministerstvo dopravy soutěž zastavilo a vypsalo ji znovu, ohrozilo by to výběr mýtného v Česku.
Do výběrového řízení na provozovatele mýtného systému po roce 2019 se hlásí současný provozovatel Kapsch, slovenský výběrčí SkyToll, maďarský National Toll Payment Services a německá firma T-Systems.
jsa rot