Odboráři chtějí, aby samotný tarif letos vzrostl o 14 procent, zbylá čtyři procenta chtějí odboráři zajistit například zvýšením osobního ohodnocení.
Firma podle Povšíka dala odborářům několik návrhů. Dohodu chtěla uzavřít na 27 měsíců, to je ale podle odborového předáka příliš dlouhá doba. \"Navíc nevíme, jaká bude příští a ten další rok inflace,\" řekl Povšík. Firma se podle odborů navíc snaží spojit vyjednávání o mzdách s vyjednáváním o atypických směnných systémech, ty přitom byly předmětem první části kolektivního vyjednávání, které skončilo na konci loňského roku. \"Odmítáme podmínku firmy spojovat vyjednávání o mzdách s jednáním o atypických systémech směn, například 17 a 18směnný systém, které zaměstnavatel navrhl uzavřít až do roku 2023,\" řekl Povšík. \"Je to, jako když firma říká, že nám nedá nic, když nepodepíšeme ty směnné systémy,\" dodal.
Odboráři chtějí navýšit průměrnou částku na osobní ohodnocení z dosavadních 15,3 procenta na 16 procent z aktuálně platných tarifů a chtějí zrušit krácení zaručeného bonusu při délce zaměstnání do jednoho roku. Požadují také vyplacení dvou mimořádných prémií jako v loňském roce, kdy zaměstnanci dostali prémie v průměru za zhruba 90.000 korun. Průměrná hrubá dělnická mzda ve Škodě loni dosahovala se všemi bonusy v některých tarifních třídách kolem 40.000 korun.
Nová dohoda o mzdách má platit od letošního 1. dubna. Odbory a vedení automobilky tak mají zhruba dva měsíce na vyjednávání. Odboráři přitom nevylučují razantnější kroky. Povšík již dříve nevyloučil ani případnou stávku. Další kolo vyjednávání se uskuteční v úterý 13. února.
V prosinci skončila v automobilce první část kolektivního vyjednávání s odbory, která se týkala pracovní doby a sociálních nákladů. Odborářům se v první části vyjednávání povedlo dosáhnout zvýšení prémie za pracovní výkon na 10.000 korun, zároveň se od ledna zvýšily příplatky za práci a ve vícesměnných systémech. Navýšila se také odměna za flexikonto, což je páteční noční směna v Mladé Boleslavi nad rámec klasického směnného systému. Odměna se zvýšila o 100 Kč, zaměstnanci tak od ledna za páteční noční směnu dostanou příplatek 1300 korun.
Škoda Auto, která je jedním z největších zaměstnavatelů v Česku, je součástí německého koncernu Volkswagen. Ve třech výrobních závodech v Česku zaměstnává zhruba 30.000 lidí. Vyrábí také v Číně, Rusku, na Slovensku, v Alžírsku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, a na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s místními partnery. Automobilka loni dodala rekordních 1,200.500 aut.