Podomní prodej stále patří mezi obchodní taktiky, které fungují. Obchodníci využívají momentu překvapení a navíc se vydávají za zástupce jiné společnosti: přicházejí překontrolovat elektroměr nebo ověřit, zda neplatíte moc vysoké účty. To vše s jedním záměrem – vylákat od vás vyúčtování za energie, opsat si rychle údaje do smlouvy a nechat si vše potvrdit vaším podpisem. Za takto uzavřenou smlouvu mají provizi.
Ačkoli podomní prodej elektřiny a zemního plynu, i díky zákazu podomního prodeje v řadě obcí a měst, není tak masivní jako před několika lety, některé společnosti ho stále využívají. Legislativa už ale srovnala krok s vývojem na energetickém trhu a umožňuje od smluv podepsaných při podomním prodeji odstoupit ještě po zahájení dodávek od nového dodavatele. Nebylo totiž výjimkou, že domácnost se o tom, že změnila dodavatele, dozvěděla až poté, co dostala od nové společnosti rozpis záloh.
Jak zrušit nevýhodnou smlouvu?
Lidé, kteří podepíšou smlouvu s novým dodavatelem mezi dveřmi, dnes mají dvě hlavní možnosti, jak od smlouvy odstoupit.
-
Občanský zákoník
Pokud je smlouva uzavřena mimo obchodní prostory, například v domácnosti spotřebitele, lze od ní odstoupit podle paragrafu 1829 občanského zákoníku do 14 dnů od podpisu smlouvy. Účinky odstoupení nastávají okamžikem, kdy je dopis doručen dodavateli elektřiny nebo plynu.
-
Energetický zákon
Ani po uplynutí čtrnáctidenní lhůty není nutné u nechtěného dodavatele setrvávat. Spotřebitel může smlouvu sjednanou mimo obchodní prostory vypovědět podle paragrafu 11a, odstavce 3 energetického zákona ještě 15. den po zahájení dodávek. Výpovědní lhůta je 15 dnů a začíná běžet prvním dnem měsíce následujícího po doručení výpovědi.
(foto: Shutterstock)
Na potvrzení od dodavatele nečekejte
V případě, že dodržíte lhůtu stanovenou zákonem a odstoupení nebo výpověď doručíte dodavateli včas, musí je akceptovat. Na potvrzení od dodavatele proto nečekejte. Jde o jednostranný právní akt, dodavatel proto není povinen se k vašemu odstoupení vyjadřovat, musí ho ale přijmout, pokud je doručeno včas a jsou splněny další náležitosti stanovené zákonem.
O celé situaci můžete také informovat svého dodavatele elektřiny nebo zemního plynu. Některé společnosti se nabízejí, že se o odstoupení postarají, ale může dojít i k pochybení na jejich straně – jinými slovy, co si nezařídíte, nemusí být.
Odstoupení nebo výpověď smlouvy zasílejte vždy písemně poštou, nejlépe s doručenkou, budete mít doklad o dni doručení a lépe tak v případě potřeby prokážete, že jste odstoupení zaslali včas.
Nezapomeňte do odstoupení napsat jméno, číslo smlouvy, identifikaci odběrného místa včetně adresy a kódů EAN (elektřina) nebo EIC (zemní plyn). Veškeré údaje najdete buď ve smlouvě, nebo na poslední faktuře za energie.
- Jak se bránit nějčastějším trikům podomních prodejců?
- TIP: Spočítejte si, kolik lze ušetřit změnou dodavatele elektřiny nebo plynu