Dnes dopoledne zástupce taxikářů přijal premiér v demisi Andrej Babiš (ANO). Jednání s ministry mělo podle Venclové dobrý průběh a představitelé vlády slíbili, že se pokusí ve Sněmovně zrychleně prosadit změny zákona, aby se odstranily rozdíly mezi podnikáním taxikářů a alternativními přepravci. Ti podle taxikářů představují nekalou konkurenci, protože nedodržují zákonné požadavky pro taxislužby.
Premiér vyzval společnosti Uber a Taxify, aby dodržovaly zákony a jezdili za ně řidiči s taxikářskou licencí. Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) chce upravit zákon tak, aby zprostředkování jízdy v taxislužbě bylo vázanou živností a bylo ho možné nabízet jen licencovaným taxikářům. Novela by měla umožnit všem taxikářům místo taxametrů používat aplikace. Uber a podobné služby by to podle něj zrovnoprávnilo s tradičními provozovateli taxi.
Podle taxikářů zatím stát problém s alternativními přepravci neřešil. Ministerstvo průmyslu podle Babiše mohlo řešit záležitost již dříve, ale řešení odkládalo, protože čekalo na rozhodnutí evropského soudu.
Taxikáři od konce minulého týdne s cílem poukázat na nerovné podmínky pořádají pomalé jízdy Prahou, kterými blokují dopravu Ve čtvrtek a pátek kroužili po magistrále, jejich protest dopravu příliš nezkomplikoval. V pondělí však taxikáři zvolili méně prostupné komunikace na vltavském nábřeží, což vedlo k větším dopravním komplikacím. Za formu protestu taxikáře dnes kritizoval Babiš i Ťok.
Výtky k nerovnosti podmínek podnikání ve srovnání s řidiči Uberu potvrdila loňská studie, kterou si podle serveru Neovlivní.cz nechala vypracovat předchozí vláda. Podle studie Vysoké školy podnikání a práva podléhají taxislužby přísným předpisům, ale Uber a další podobné služby po řidičích nevyžadují třeba průkaz způsobilosti řidiče taxislužby, pojištění pro taxi nebo četnější technické kontroly. Studie doporučuje zmírnění některých současných předpisů pro taxislužbu, znalost místopisu by může nahradit navigace a taxametr mobilní aplikace.
Řidičů taxi je v hlavním městě podle odhadů zhruba 8300 a vadí jim, že řidiči Uber, kterých je asi 2000, nemají auta evidovaná jako vozidla taxislužby a nemají taxametry. Uber tvrdí, že není taxislužba, ale že nabízí spolujízdu v rámci sdílené ekonomiky.