Založit vlastní e-shop není nic složitého. Ti náročnější si jej mohou nechat vytvořit na míru, jiní si práci výrazně ulehčí tím, že koupí již hotový, na který následně nahrají potřebné informace a samozřejmě i zboží k prodeji. Složitější je pak veškerá byrokracie okolo. Co nepodcenit?
Jak začít s online podnikáním?
Pro založení internetového obchodu potřebujete minimálně živnostenský list, čili oprávnění k výkonu činnosti. Dobrou zprávou je, že maloobchodní prodej není živnost, u které byste museli doložit jakoukoliv odbornost. OSVČ pak může začít podnikat v podstatě ihned po založení. Nevýhodou této fyzické osoby ale je, že ručí celým svým majetkem. Pokud tedy nastane problém, nedotkne se to jen vašeho obchodu, ale i osobního majetku.
Právě proto čím dál víc lidí začíná podnikat jako s.r.o. Tato forma právnické osoby totiž ručí (jak to má i v názvu) omezeně, čili pouze do výše obchodního majetku. Na ten osobní vám nikdo nesáhne. Většinu lidí ale může odradit zdlouhavé zakládání a vyšší finanční náročnost.
Někteří znalci v oboru tvrdí, že je výhodné začít podnikat jako OSVČ, a až se příjmy postupně zvednou, přejít na s.r.o.
Jak je to se sídlem firmy?
Hlavní výhodou e-shopu oproti běžnému kamennému obchodu je, že nemusíte řešit žádné hledání prostor a následný pronájem. Za sídlo firmy si totiž můžete vybrat i vlastní dům nebo byt. Legislativa říká, že sídlo právnické osoby může být v bytových prostorách, ale pouze v případě, pokud se jedná o činnost, která je na základě povahy i rozsahu s těmito prostory slučitelná. V praxi to ale vypadá tak, že adresu vaší společnost obvykle úřady neřeší, pokud k tomu nedostanou důvod.
Zdroj: Shutterstock
Jestliže si ale na pokoušení legislativy netroufnete, bude lepší, když společně s e-shopem (nebo i bez něj) založíte spíše kamenný obchod. Neochudíte se tím o možnost skladu a produkty na prodej nebudete muset schovávat doma. Pokud ale kamenný obchod rozhodně nechcete, můžete využít i tzv. virtuální sídla a kanceláře. Adresa firmy by pak měla být uvedena na webu. Jinak nebudete působit věrohodně.
Kdo je plátce DPH?
Jestliže je zboží na vašem e-shopu zaměřeno pro spotřebitele a nikoliv pro velké firmy, přihlášení k DPH řešit nemusíte, stejně jako když s podnikáním začínáte. Plátcem DPH se stáváte, když:
- Máte roční obrat minimálně 1 milion Kč.
- Získáte majetek prodejem podniku nebo privatizací.
- Vykonáváte podnikání po zemřelém plátci.
- Máte členství ve sdružení, které je plátcem DPH.
- Pokud poskytujete služby nebo zboží i mimo ČR.
Pokud splňujete minimálně jednu z podmínek, jste povinni odvádět daň z přidané hodnoty. K dani se budete muset přihlásit na příslušném finančním úřadě.
Nezapomeňte na obchodní podmínky
Zveřejnit obchodní nebo smluvní podmínky je dle zákona povinnost. Zákazníci zkrátka mají právo být informování. Pokud nejste minimálně pokročilí v oblasti obchodního práva, raději si připlaťte za sepsání profesionálem. Legislativa totiž jasně stanovuje pravidla a informace, které je třeba uvést. Kupující navíc musí s obchodními podmínkami souhlasit.
Stejně důležitý je i reklamační řád a případné zpracování údajů o autorských právech. Dále také na web nezapomeňte sepsat i informace o způsobech platby a dopravy. Dobré je navíc zapřemýšlet i nad registrací k ochraně osobních údajů. Ta je povinná pro každého, kdo jakkoliv shromažďuje osobní údaje a nakládá s nimi. Jako prodávající se ze zákona přihlašovat nemusíte. Jestliže ale máte v plánu zákazníkům zasílat obchodní sdělení, katalogy nebo newslettery, registrace nutná určitě bude. Důkladně si navíc projděte i zákon o ochraně spotřebitele, na jehož dodržování a porušování se velmi ráda zaměřuje Česká obchodní inspekce.
Jak vydělávat (nejen) na internetu?
Plno lidí se pokouší podnikat na internetu, a konkurence je tak velmi vysoká. Pokud jste nováček v oboru, nespoléhejte na to, že se k vám jen tak někdo proklikne. Důležitý bude marketing a pořádná reklama. Váš e-shop se vyplatí propagovat pomocí sociálních sítí a PPC. Pro lepší vyhledávání bude důležitá SEO optimalizace a v neposlední řadě také umístění obchodu do cenových porovnávačů, jako je např. Heureka.
Čtěte také: