Spolkový správní soud bude projednávat dva případy, v nichž soudy nižší instance Severnímu Porýní-Vestfálsku a Bádensku-Württembersku nařídily, aby upravily plány čistoty ovzduší pro Düsseldorf a Stuttgart tak, aby tato města co nejrychleji začala dodržovat hraniční hodnoty pro oxid dusičitý (NO2). Soud ve Stuttgartu přitom konstatoval, že zákazy jízdy naftových aut jsou nejefektivnějším opatřením ke zlepšení čistoty ovzduší a je k nim možné přistoupit bez dalších legislativních změn už nyní.
Pokud soudci v Lipsku verdikty nižších instancí potvrdí, mohly by se zákazy jízdy dieselů podle organizace na ochranu životního prostředí Deutsche Umwelthilfe dotknout až 40 měst. Nemusely by ale platit po celý rok a také na celém území těchto měst, v některých případech by postačila uzavírka části ulic.
I tak by zřejmě takové rozhodnutí vedlo k dramatickému propadu cen starších naftových aut, dalšímu snížení jejich prodejnosti a obrovskému tlaku na vládu, aby automobilky tyto vozy na vlastní náklady modernizovaly tak, aby s nimi bylo možné dál všude jezdit.