Taxikáři se v pondělí chystají na Strahově protestovat proti službám typu Uber a Taxify. Zda vyjedou na protestní jízdu do metropole, jako v minulých týdnech, není jasné. S protestujícími taxikáři se již sešli premiér v demisi Andrej Babiš (ANO) a ministr dopravy v demisi Dan Ťok (ANO), kteří jim slíbili situaci vyřešit.
Projednat problém taxislužby navrhli opoziční zastupitelé TOP 09 a ODS. \"Usnesení má vést k tomu, aby zastupitelstvo vytvořilo tlak na příslušná ministerstva, vládu a Sněmovnu. Nebyla ambice to tady (na zastupitelstvu) vyřešit, ale vyjádřit snahu věc posunovat dál a dát k tomu radě silný mandát,\" řekl Jiří Nouza (TOP 09). Podle něj jde rovněž o vyslání signálu taxikářům, že město problémy řeší.
Původně Ťok plánoval kvůli protestům rychlé prosazení restriktivních opatření vůči tzv. alternativním taxislužbám. Nakonec se ale přiklonil společně se sněmovními stranami k vypracování širší novely zákona o taxislužbě. Prosazení novely však bude trvat asi rok. To taxikářům vadí, a proto chtějí znovu protestovat.
Zastupitelé dnes přijali také usnesení, v němž říkají, že ministerstvo dopravy dlouhodobě neřeší problém taxislužby. \"Předseda vlády v demisi slíbil okamžité řešení, a jen přilil olej do ohně,\" řekl zastupitel Filip Humplík (ODS).
Na návrh zastupitele Ondřeje Mirovského (SZ/Trojkoalice) bylo usnesení zastupitelů doplněno o výzvu taxikářům, aby neblokovali Prahu. Zastupitelé napříč politickými stranami se shodli, že blokace metropole situaci nevyřeší a pouze nažene nové zákazníky Uberu. Rovněž se shodli, že Uber a Taxify nepovažují za sdílenou ekonomiku, ale za taxislužbu. \"Jsem přesvědčen, že Uber není sdílená ekonomika. Je to normální dispečink taxislužby, jen na odlišné technické bázi,\" řekl zastupitel Václav Novotný (TOP 09).
S cílem poukázat na nerovné podmínky uspořádali taxikáři v únoru tři pomalé jízdy Prahou, kterými blokovali dopravu. Nejdříve kroužili po magistrále, poté taxikáři zvolili méně prostupné komunikace na vltavském nábřeží, což vedlo k větším dopravním komplikacím.
Řidičů taxi je v hlavním městě podle odhadů zhruba 8300 a vadí jim, že řidiči Uber, kterých je asi 2000, nemají auta evidovaná jako vozidla taxislužby a nemají taxametry. Uber tvrdí, že není taxislužba, ale že nabízí spolujízdu v rámci sdílené ekonomiky.