Soud se zabývá otázkou, zda je možné kvůli znečištění ovzduší zakázat v některých německých městech jízdu dieselovým vozům. Pokud rozhodne, že ano, mohly by první zákazy přijít už letos.
Správní soud se sídlem v Lipsku projednává dva případy, v nichž soudy nižší instance Severnímu Porýní-Vestfálsku a Bádensku-Württembersku nařídily, aby upravily plány čistoty ovzduší pro Düsseldorf a Stuttgart tak, aby tato města co nejrychleji začala dodržovat hraniční hodnoty pro oxid dusičitý (NO2). Soud ve Stuttgartu přitom konstatoval, že zákazy jízdy naftových aut jsou nejefektivnějším opatřením ke zlepšení čistoty ovzduší a je k nim možné přistoupit bez dalších legislativních změn už nyní.
Pokud soudci v Lipsku verdikty nižších instancí potvrdí, dopady by se mohly týkat i České republiky, kam by podle některých odborníků v případě zákazu dieselů směřovala řada starších naftových aut z Německa.
Zákazy by se podle německé organizace na ochranu životního prostředí Deutsche Umwelthilfe mohly dotknout až 40 měst. Nemusely by ale platit po celý rok a také na celém území těchto měst.