Německý nejvyšší správní soud v Lipsku dnes rozhodl o tom, že německá města mají kvůli ochraně čistoty ovzduší možnost zakázat jízdu naftových vozů. Musí přitom ale přihlédnout k zásadě přiměřenosti. Konkrétní rozsudek se týkal Düsseldorfu a Stuttgartu.
\"Jde o jednotlivá města, v nichž je ještě potřeba udělat více, ale nejde skutečně o celé území a všechny majitele aut v Německu,\" řekla dnes Merkelová k rozhodnutí soudu na tiskové konferenci po jednání se srbským prezidentem Aleksandarem Vučičem.
V řadě dalších měst podle ní bude možné maximální limity oxidu dusičitého (NO2) splnit poměrně rychle. \"A pak jsou některá města, která mají zvláštní problémy, a tady se podíváme, jak máme jednat,\" poznamenala s tím, že ji verdikt utvrdil v tom, že aktuální opatření německé vlády jsou cestou správným směrem.
Opozice ale roli jejího kabinetu vidí výrazně odlišně. Merkelová a její vláda podle ní nedůslednou politikou ochrany životního prostředí a přílišnou blízkostí k automobilovému průmyslu vznik současných problémů umožnily.
Šéfka strany Levice Katja Kippingová na twitteru uvedla, že rozsudek dokládá, jak lehkovážně vláda postupovala. Obce a občané podle ní nesmějí nést následky špatné průmyslové politiky. \"Automobilový průmysl musí platit,\" uvedla. Technické úpravy starších dieselů na náklady automobilek požaduje také Simone Peterová ze strany Zelených. A stejně to vidí i svobodní demokraté (FDP), podle nichž softwarové i hardwarové úpravy automobilů nesmějí platit jejich majitelé, ani daňoví poplatníci.