Spolkový správní soud v Lipsku v úterý rozhodl, že německá města mají kvůli ochraně čistoty ovzduší možnost zakázat jízdu naftových vozů. Musejí přitom ale přihlédnout k zásadě přiměřenosti. Konkrétní rozsudek se týkal Düsseldorfu a Stuttgartu, se zákazy už ale počítá Hamburk a uvažuje o nich i Mnichov nebo Berlín.
\"My vycházíme z toho, že velká část měst, kde je jsou hranice čistoty ovzduší překročeny mírně, tento problém překoná bez jakýchkoliv zákazů jízdy,\" řekl dnes Seibert, podle něhož by k dodržení maximálních hodnot oxidu dusičitého (NO2) měla v těchto případech stačit i jiná opatření. \"Jasným cílem spolkové vlády je vyhnout se zákazům jízdy tam, kde to je možné,\" zdůraznil.
Maximální povolené hodnoty NO2 loni překročilo asi 70 německých měst. Organizace na ochranu životního prostředí Deutsche Umwelthilfe, která soudní případ iniciovala, očekává, že by se asi ve 30 městech skutečně mohlo podařit množství oxidu dusičitého dostatečně snížit i za pomoci jiných opatření, než jsou zákazy jízdy. Zároveň je ale přesvědčena, že zhruba ve 40 městech se jim vyhnout nepůjde.
Mluvčí vlády Seibert se také vyjádřil k tématu takzvané modré plakety, která by na celém území spolkové republiky umožnila jednoduše rozlišovat mezi čistšími a špinavějšími auty. Nová vláda, která by mohla vzniknout do dvou týdnu, se podle něj tímto tématem bude velmi brzy zabývat. Dosud takové opatření odmítala.
Dopady znečištění ovzduší na zdraví obyvatel rozhodně nejsou zanedbatelné. Podle Spolkového úřadu pro životní prostředí zemře v Německu ročně asi 6000 lidí předčasně na nemoci srdce a krevního oběhu vyvolané NO2. Už v malých koncentracích může oxid dusičitý dlouhodobě vést k těžkým následkům.