\"Porovnání se stavem v předchozích letech je složité. Zpřísňují se normy, máme přesnější techniku a technologie, dokážeme zachytit některé látky v nižších koncentracích než dosud. Výsledky by se daly označit za plovoucí a bohužel máme negativní stálice, jako je med, voda v rybách, doplňky stravy či víno,\" řekl Klanica.
Inspekce loni udělala 45.500 kontrol, z toho 27.100 v maloobchodní síti, 11.500 v restauracích, 9700 ve výrobě potravin a 2100 ve velkoobchodě, zbytek připadá na ostatní kontroly. Poměr odpovídá počtu registrovaných subjektů. \"Je to vzhledem k počtu zaměstnanců maximum, co jsme schopni zkontrolovat,\" řekl Klanica.
Stejně jako v minulých letech se ukazuje, že největší problém je s potravinami vyrobenými mimo Evropskou unii, naopak nejmenší problémy mají čeští výrobci, které Klanica označil za velmi dobré. Při kontrole nevyhoví každá desátá česká potravina, což však podle Klanici neznamená, že deset procent všech českých potravin nevyhovuje. \"Kontroly plánujeme podle míry rizika,\" řekl Klanica. Bezproblémové potraviny se obejdou prakticky bez kontrol, zatímco problémové se kontrolují častěji.
Za nejproblematičtější kontrolovaný segment považuje inspekce restaurace a také bary, hospody a podobná zařízení. Každá čtvrtá kontrola skončila nějakým nevyhovujícím zjištěním. \"Často jde o elementární dodržování hygieny, 60 provozů jsme museli dokonce uzavřít kvůli fatálnímu porušení předpisů. Mnozí podnikatelé vůbec nemají povědomí o hygieně,\" uvedl Klanica.
Mnozí se s inspekcí soudí, protože s pokutou nesouhlasí. \"U soudních pří máme úspěšnost přes 85 procent. A v případech, kdy jsme neúspěšní, jde obvykle o procesní problém a ne o věcný,\" řekl Klanica.
S označováním souvisí i jedna z iniciativ SZPI. Ráda by prosadila přes ministerstvo na evropské úrovni povinnost výrobců označovat všechny své výrobky. Spotřebiteli je podle Klanici k ničemu informace, že se například potravina vyrobila v EU pro libovolný maloobchodní řetězec. \"Vypadá to, že se někteří výrobci stydí,\" poznamenal Klanica. Jde obvykle o problém potravin v obale daného řetězce a ne výrobce.