Vyplývá to z informací, které ČTK poskytla mluvčí SŽDC Kateřina Šubová. Ministerstvo dopravy považuje za přijatelné de facto všechny varianty nového nádraží.
SŽDC preferuje variantu bez podzemní železnice, takzvaného diametru \"s ohledem na výsledky plnění stanovených cílů, na výsledky ekonomické efektivity, na výsledky analýzy rizik a dále s ohledem na dosavadní postupy projektové přípravy a termíny realizace\". Dodává, že variantu, která diametr zahrnuje, považuje spíše za přijatelnou. Varianta bez podzemní železnice již získala dosud nepravomocné územní rozhodnutí a je podle studie proveditelnosti o 2,3 miliardy levnější. Všichni dotazovaní považují za akceptovatelné i některé varianty nového nádraží v centru.
SŽDC nyní očekává oficiální vyjádření Brna, které schválili v úterý zastupitelé a dali si do něj podmínku, z níž vyplývá, že po zprovoznění nádraží by se měla co nejdříve zprovoznit alespoň část podzemní železnice.
SŽDC nato vypracuje protokol vyplývající ze studie proveditelnosti a obdržených stanovisek. Poté bude jednat řídicí výbor složený ze zainteresovaných institucí a zástupců kraje a města a bude hledat shodu na výběru varianty a dalším postupu přípravy. \"Výbor by se měl sejít na přelomu března a dubna,\" uvedla Šubová. Poté by se měla stanoviskem výboru zabývat centrální komise ministerstva dopravy a v květnu či červnu vláda.
Otázkou je, jak se ministerstvo dopravy a vláda postaví k požadavku města co nejrychleji připravit stavbu podzemní železnice. Tuto podmínku zpochybnil například náměstek primátora Martin Ander (SZ), který míní, že rozdíl mezi začátkem provozu nádraží a diametru může být 20 až 30 let. Zelení jako jediní byli v úterý proti usnesení zastupitelstva.
\"SŽDC chápe a respektuje apel města i kraje na severojižní železniční propojení. Při společném jednání minulý týden v Brně za účasti ministra dopravy Dana Ťoka (ANO) deklarovala připravenost zahájit kroky k přípravě zadávacích podmínek pro soutěž na zpracování studie proveditelnosti,\" uvedla Šubová. Doplnila však, že rozhodnutí o poloze nádraží by se nemělo odkládat a podmiňovat, protože příprava nádraží je oproti diametru v několikaletém předstihu. Spekulace o konkrétním trasování a termínech stavby jsou podle Šubové předčasné, stejně jako výše nákladů, která může jít do desítek miliard.