Poškození klienti: Neplatných smluv životního pojištění je milion

06.03.2018 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 6. března (ČTK) - Při uzavírání smluv životního pojištění se spořicí složkou vznikl podle zástupců poškozených klientů systémový problém obřího rozsahu. Může jít až o milion neplatných smluv a o škody v řádech desítek miliard Kč, včetně dopadu do státního rozpočtu, vyplývá podle nich z pravomocných rozhodnutí finančního arbitra, která se týkají České pojišťovny a pojišťovny AXA. Poškození klienti to dnes uvedli na tiskové konferenci. Reakci pojišťoven ČTK zjišťuje.

Pojišťovny již dříve na nález arbitra reagovaly tak, že rozhodnutí se týká jen konkrétní pojistné smlouvy, a není ho tak možné vztahovat plošně na všechny produkty investičního životního pojištění. Současně je chtějí rozporovat u nezávislého soudu.

\"Klienti nejméně dvou pojišťoven už mají v rukou pravomocné nálezy finančního arbitra, že jejich smlouvy na investiční životní pojištění jsou neplatné a že jim pojišťovny mají vrátit všechny peníze, které jim klienti v průběhu let zaplatili. Protože si klienti tímto kolečkem již prošli, chtějí upozornit ostatní stejně postižené lidi na celý problém a dát návod, jak postupovat. Důležité je totiž například přerušit běh případného promlčení,\" uvedl dnes tiskový mluvčí poškozených klientů Jiří Chvojka.

U České pojišťovny je podle Chvojky problém ve skrytých poplatcích, u pojišťovny AXA je rizikové plnění tak nízké, že nejde podle rozhodnutí o pojistku. Pravomocná rozhodnutí finančního arbitra jsou po dvou u obou pojišťoven, nepravomocných je několik desítek, dodal. Na internetové adrese www.podvedeniklienti.cz poskytl mluvčí zdarma návod pro další poškozené, jak poznat případný problém a jak následně postupovat.

Chvojka upozornil na to, že řízení před finančním arbitrem je bezplatné a lze ho zahájit online. S ohledem na taktiku pojišťoven namítat, že jde o promlčení nároků poškozených klientů na vydání bezdůvodného obohacení, tedy vrácení zaplaceného pojistného u neplatných pojistných smluv, je podle něj nutné jednat urychleně. Předmětem promlčení se totiž mohou stát nejen peníze na již ukončených smlouvách, ale zejména pak i část pojistného, kterou klienti platí ve prospěch spořící složky pojištění na dosud běžících smlouvách,\" dodal Chvojka.

Za celou kauzou stála podle Chvojky snaha o ovládnutí nového segmentu trhu a klientům byl nabízen produkt jako výhodná forma spoření. Zprostředkovatelé a prodejci byli motivováni vysokými provizemi, takže tento produkt nabízeli primárně. Odměna dosahovala až 200 procent roční splátky pojistného. Jen Česká pojišťovna podle výroční zprávy uzavírala asi 150.000 pojistek ročně, když z daňových důvodů činila optimální výše pojistného 12.000 Kč ročně.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK