Navzdory námitkám vyjádřeným mnoha podnikatelskými skupinami a zákonodárci, Trump ve čtvrtek podepsal uvalení cel 25 procent na dovoz ocele a deset procent na dovoz hliníku. Cla mají vstoupit v platnost za 15 dní. Trump však slíbil výjimky.
Několik podnikatelských skupin již od počátku vystupuje proti nové politice a upozorňují, že způsobí nárůst nákladů a může vyvolat širší obchodní válku. Prezident a generální ředitel Svazu spotřební elektroniky, který zastupuje více než 2200 společností, Gary Shapiro uvedl, že prezidentovo rozhodnutí může v konečném důsledku způsobit zánik mnohem více pracovních míst, než kolik jich vznikne, a zvýší náklady na spotřební produkty. Zavedení cel podle něj nepochybně způsobí to, že sektory nedotčené zvýšením cel zasáhnou odvetná opatření, což ohrozí domácí ekonomiku i celý globální obchodní systém.
Největší dopad budou mít cla na americké automobilky, které se na celkové spotřebě ocele v USA podílejí 38 procenty a hliníku 15 procenty. Na průměrný dvoutunový vůz v USA je potřeba zhruba 1100 liber (téměř 500 kg) ocele a 400 liber (180 kg) hliníku, uvádí institut Center for Automotive Research. Svaz automobilových výrobců varoval, že cla také zvýší ceny ocele vyrobené v USA. Tyto náklady budou muset zaplatit koneční spotřebitelé v ceně vozu. Pokud automobilky přesunou veškeré náklady na spotřebitele, mohlo by to zvýšit cenu průměrného vozu o 300 dolarů (6200 Kč), uvedla Kristen Dziczeková z Centra pro automobilový výzkum. Současně však dodala, že automobilky mají často dojednané dlouhodobé kontrakty, takže zvýšení ceny se může projevit až za několik let, nebo mohou být schopné najít způsoby, kterými vyrovnají tento růst.
Vliv cel mohou pocítit i milovníci piva. Podle skupiny zastupující největší světové pivovary Beer Institute cla na hliník zvýší náklady pivovarnického průmyslu ročně o 348 milionů USD a ohrozí více než 20.000 pracovních míst v odvětví. \"Dovoz hliníku používaného k výrobě pivních plechovek není hrozbou pro národní bezpečnost,\" řekl ředitel Beer Institute Jim McGreevy, který tak upozornil na Trumpův důvod k zavedení cel.
Viceprezidentka maloobchodního svazu Retail Industry Leader Association, mezi jejíž členy patří Walmart, Best Buy či Home Depot, Hun Quachová upozornila, že cla budou mít rozsáhlý dopad i na produkty, u kterých by to lidé neočekávali, jako nábytek a osvětlení. Odmítla také nedávný komentář ministra obchodu Wilbura Rosse, že tato cla budou znamenat zanedbatelné zvýšení cen plechovek campbellových polévek a Coca-Coly. Tvrdí, že tento argument nebere v úvahu objem plechovek a další položky, které musí firmy koupit. Cla také přicházejí v době, kdy maloobchodní firmy přebudovávají své obchody a distribuční centra a potřebují k tomu ocel.
Cla vadí i šéfovi maloobchodního svazu NRF Matthewovi Shayovi, který je označil za daň uvalenou na všechny Američany. To, co spotřebitelé ušetří díky daňové reformě, nyní podle něj zaplatí ve vyšší ceně široké škály produktů od potravin v konzervách po auta a elektroniku.
Ke kritikům se připojují prodejci a stavitelé domů. Národní sdružení stavitelů domů upozornilo, že cla zvýší náklady na stavbu pro firmy a v konečném důsledku i pro nové zájemce o bydlení.
Vítanou zprávou je zavedení cel pro producenty hliníku a ocele. Ještě před Trumpovým podpisem firma U.S. Steel oznámila, že částečně znovu otevře svůj závod v Illinois, který zavřela v roce 2015. Z ukončení provozu obvinila nepoctivý dovoz. Má tak vzniknout 500 pracovních míst.