Podle ministra průmyslu a obchodu Tomáše Hünera země EU nyní diskutují, jak ochránit evropský trh, včetně českých producentů. Od vyjednávání dohody o volném obchodu se tak evropsko-americké hospodářské vztahy dostaly do opačné pozice vytváření nových překážek. Evropské země budou nuceny na kroky USA reagovat.
Americký prezident Donald Trump v noci na dnešek oznámil uvalení cel na dovoz oceli a hliníku, které vstoupí v platnost za 15 dní. Výjimku přiznal Kanadě a Mexiku. Cla na dovoz oceli budou 25 procent, na dovoz hliníku deset procent.
Postižená produkce z ČR nepředstavuje vysoké procento vývozu ocelářského sektoru, pro některé konkrétní výrobky je ale americký trh významný. Příkladem jsou pažnice pro těžební sektor, který zažívá v USA boom díky břidlicovému plynu. Do USA se vozí až 70 procent české produkce. Také pro bezešvé a duté trubky tvoří USA více než 40 procent odbytu.
\"ČR v každém případě bude trvat na tom, aby byla přijata jen taková opatření, která zabrání dalšímu narušení unijního trhu, ale současně nebudou na úkor zájmů průmyslu,\" dodal ministr. U diskutovaných cel na dovozy některých výrobků z USA se podle ministerstva není třeba obávat dopadů na ČR. Případná cla budou volena tak, aby neohrozila zpracovatele ani spotřebitele, a budou konzultována se všemi, koho by se mohla dotknout, uvedlo ministerstvo.
Podle Ocelářské unie sice USA nejsou pro české oceláře významným trhem, směřují tam méně než tři procenta vývozu, nicméně Spojené státy jsou největším světovým dovozcem oceli. Takže všechna ocel, která bude \"vytěsněna\" z Ameriky, zamíří do Evropy, a to i za cenu dumpingu.
Rizikem také je, zda by se cla do USA týkala i dalších komodit, například aut. Největším obchodním partnerem ČR je Německo, které výrobky finalizuje i z českých subdodávek. \"Pokud by USA zavedly clo na automobily z Evropy, dolehlo by to na české subdodavatele komponentů pro automobilový průmysl, protože čtvrtina exportu automobilů z celé EU míří právě do USA,\" dodal Miroslav Diro z Hospodářské komory.
České firmy loni vyvezly do USA zboží za téměř 88 miliard korun. Celní válku by pocítili hlavně výrobci autodílů. \"Pro výrobce aut na Slovensku je USA čtvrtým nejdůležitějším trhem s podílem kolem deseti procent a případné omezení exportu by negativně pocítili i čeští dodavatelé automobilových dílů,\" uvedl hlavní ekonom UniCredit Pavel Sobíšek.
Podle Asociace exportérů Trump s největší pravděpodobností odstartoval obchodní válku zejména mezi USA a EU, ale i dalšími světovými producenty obou komodit. Opatření přinese zvýšení nákladů pro americký těžební průmysl, což se pak projeví v ceně ropy a následně i pohonných hmot.
O tom, že by EU měla zvážit zavedení ochranných opatření, dnes ČTK informovaly největší české hutní podniky - Třinecké železárny (TŽ) a ArcelorMittal Ostrava (AMO). Tyto ocelárny sice do USA dovážejí málo, obávají se ale zvýšení dovozu do Evropy.
Pokud by se obchodní válka vyostřila a vznikl by domino efekt zavádění cel mezi USA a EU, která by v průměru činila deset procent, vedlo by to podle odhadů ekonomů ING bank ke zpomalení americké i evropské ekonomiky o zhruba 0,3 až 0,4 procentního bodu v horizontu dvou let.
Evropské státy chtějí na americký krok reagovat společně s Evropskou unií, tento záměr už oznámily mimo jiné Británie a Německo. Berlín považuje americké sankce za urážku blízkých partnerů. Odpověď bude podle Německa důrazná, ale učiněná s chladnou hlavou.