\"Ministerstvo dopravy pouhou administrativní změnou podmínek provozování stávajícího mýtného systému dosáhlo dramatického snížení jeho provozní nákladovosti na 8,6 procenta. Nejde přitom o žádnou slevu, ale jen o výsledek změny podmínek výběru v zadávací dokumentaci tendru,\" uvedl na dnešní tiskové konferenci generální ředitel Kapsch ČR Karel Feix.
Podle něho se nákladovost na provoz snižuje požadavkem na nižší počet distribučních míst ze současných 250 na polovinu, dále zrušením bonusu za úspěšnost výběru a také zavedením placení tzv. dissagia (poplatek za platbu kartou) mimo provozovatele mýtného systému. Jen změnou těchto podmínek by náklady klesly o více než 600 milionů Kč.
Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) minulý týden při otevírání obálek s nabídkami uvedl, že tři ze čtyř nabídek byly výrazně pod odhadovanou cenou 29 miliard korun po dobu deseti let. Mají se pohybovat mezi deseti a 15 miliardami korun. Částka 15 miliard, tedy 1,5 miliardy Kč ročně, odpovídá nákladovosti kolem 15 procent.
\"Údiv představitelů ministerstva dopravy nad nízkými cenovými nabídkami pro budoucí vybírání mýta v probíhajícím tendru naznačuje, že stát zdaleka nezná detaily a strukturu provozních nákladů vlastního mýtného systému,\" dodal dnes Feix.
Podle něho podmínky stávajícího tendru rovněž zvýhodňují satelitní výběr mýtného před mikrovlnným, který firma Kapsch pro stát vybudovala a provozuje. Firma podmínky napadla třemi podněty k antimonopolnímu úřadu.
Do tendru na provoz mýtného systému po roce 2019 se přihlásili vedle Kapsche slovenský výběrčí SkyToll, maďarský National Toll Payment Services a německá T-Systems. Nabídky bude ministerstvo posuzovat několik měsíců.