Tři nové letouny L-159 si armáda převezme do konce roku

13.03.2018 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Odolena Voda (u Prahy) 13. března (ČTK) - Česká armáda převezme do konce roku tři přestavěné letouny L-159 T2. V Aeru Vodochody u Prahy podstupují letadla přestavbu z jednomístných na dvoumístné, dostanou i další nová vylepšení. ČTK to dnes řekl Petr Kudrna z vedení vojenských programů Aera Vodochody. Za zakázku armáda podle důvěryhodných zdrojů ČTK zaplatí přes 400 milionů korun.

Dvoumístné letouny L-159 T2 vznikají z dosud zakonzervovaných jednomístných letadel L-159. Dvoumístná varianta má oproti jednomístné výhodu například při výcviku pilotů. Dvoumístná varianta vzniká výrobou nové střední části trupu, na kterou se napojí ocasní část a křídlo z původního letadla. Oproti původní L-159 bude mít dvoumístná verze například systémy pro noční vidění a nové velkoplošné multifunkční displeje v obou kabinách pilotů. Budou také dovybaveny radarem, kterým disponují i další provozované stroje L-159.

Armáda České republiky bude podle Kudrny provozovat celkem 24 letounů L-159, osm z nich má být dvoumístných. V současnosti má armáda 21 letounů.

V Aeru nyní odborníci dokončují přestavbu prvního z letounů. Poprvé vzlétne kvůli zkouškám na jaře, pak ho dostane na testování armáda. Další dva letouny budou přestavěny do konce roku. Armáda by měla hotové letouny převzít nejpozději v polovině prosince.

Kromě L-159 pro českou armádu v současnosti technici Aera Vodochody pracují na dalších několika strojích. V dílnách jsou například L-159 pro americkou firmu Draken. Na generální opravě tady jsou také další dvě L-159 T1 české armády.

V Aeru Vodochody dnes jednali členové sněmovního podvýboru pro letectví a vesmírný program, kteří se zabývali současností i budoucností firmy. Poslanci se shodli, že je řeba česká letadla podporovat. \"Já si myslím, že je logické, že když se vyvíjí něco nového, je třeba mít referenci, abyste uspěli na světových trzích. Je logické, že musíme mít referenci prvotně českou. \"Myslím si, že bude dobře, když strategie státu bude, že aplikace jednotlivých vývojových programů bude v České republice, abychom se pak mohli dostat do světa a skutečně prokázat referenci na konkrétní aplikaci na tuzemském trhu,\" řekl ČTK Pavel Juříček (ANO).

Aero je největším výrobcem letecké techniky v ČR. Zabývá se vývojem, výrobou, prodejem a servisem vojenské i civilní letecké techniky. Kromě vlastních letadel se podílí na vývoji a výrobě křídla malých dopravních letounů typu CSeries Bombardier a vývoji a výrobě komponent pro vojenský dopravní letoun KC-390 Embraer. Dodává kokpity pro vrtulníky UH-60M Black Hawk.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK