Francouzská vláda hodlá zveřejnit své představy reformy zadlužených státních železnic v neděli. Přislíbila sice, že zachová \"veřejný charakter\" podniku SNCF, kromě obav z privatizace ale zůstává i několik další sporných bodů.
Jedním z nich je způsob, jakým vláda hodlá změny prosadit, a to prezidentskými dekrety. Tím se zkracuje čas pro veřejnou i parlamentní debatu a možnosti zákon změnit, píše portál The Local. Podstatnější je ale to, že noví zaměstnanci by podle ministryně dopravy Elisabeth Borneové neměli právo na zvláštní status pracovníků v železniční dopravě, který jim zaručuje pracovní místa a mimořádná penzijní práva.
Podnik má dluh skoro 47 miliard eur (1,2 bilionu Kč) a obrovské penzijní závazky - strojvůdci mohli desítky let odcházet do důchodu krátce po dosažení 50 let věku. To vše podle tvrzení vlády znamená, že francouzské vlaky jsou teď o 30 procent dražší než jinde v Evropě.
Vláda přitom argumentuje tím, že musí jednat rychle, než se osobní železniční přeprava v Evropě otevře konkurenci.