V prosinci se automobilka s odbory dohodla na prodloužení dohod o práci ve vícesměnných systémech. Klasický systém práce ve Škodě činí 15 směn za týden, továrna v Kvasinách na Rychnovsku má do konce letošního roku fungovat v osmnáctisměnném systému, lakovna v Mladé Boleslavi v sedmnáctisměnném systému. Zaměstnanci se tak mezi sebou dělí také o pracovní soboty. V případě vícesměnných systémů se však týdenní pracovní doba zaměstnance nemění, jen se rozděluje do více dnů, lidé za ně navíc dostávají speciální příplatky.
Součástí první části kolektivního vyjednávání byla také dohoda o flexikontech, což je páteční noční směna v Mladé Boleslavi nad rámec klasického směnného systému. Obě tyto dohody jsou nyní odboráři připraveni vypovědět. Firmě by tento krok mohl způsobit velké problémy, protože již nyní pracuje na hraně své kapacity.
Zvýšení tarifů znamená pro zaměstnance automaticky i vyšší osobní ohodnocení a také vyšší zaručené bonusy, který se počítá právě z těchto dvou složek. Průměrná hrubá dělnická mzda ve Škoda Auto činila loni 40.557 korun, tedy zhruba o deset procent víc než v roce 2016.
Odboráři již před začátkem kolektivního vyjednávání uvedli, že chtějí dvouciferný růst mezd, který zároveň bude vyšší než deset procent.
Odboráři budou o svém dalším postupu jednat na dnešním mimořádném zasedání.
Škoda Auto, která je jedním z největších zaměstnavatelů v Česku, je součástí německého koncernu Volkswagen. Ve třech výrobních závodech v Česku zaměstnává zhruba 30.000 lidí. Vyrábí také v Číně, Rusku, na Slovensku, v Alžírsku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, a na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s místními partnery. Automobilka loni dodala rekordních 1,200.500 aut.